🌼 Kuliah 11 🌼
Bagan Jermal, Pulau Pinang
14 Julai 1974
Ya, sebagai menyambung ceramah
kita yang tadi malam. Memang di antara yang hadir tidak ada. Maka diulang, yang
diperkatakan lain tidak, tetapi mengenai jalannya ilmu pengetahuan kita.
Ini juga, yang telah berbulan-bulan
dan telah bertahun-tahun kita amalkan, kita menerima daripada kami. Akan tetapi
kami tidak puas melihat pada kenyataan-kenyataan cara membawakan, cara
menggunakannya dan sebagainya.
Ertinya masih banyak juga di
antara kita belum mengerti akan hakikat yang sebenarnya dari ilmu pengetahuan
kita ini. Sampai dikatakan tadi malam, diulangi lagi akan rahsia yang tersembunyi,
rahsia yang terkandung di dalam badan diri kita sendiri masing-masing.
Sampai dikatakan tadi malam,
kita yang terkurung, terkongkong, sampai melalui dengan perantaraan kami dengan cara ilmu pengetahuan kami ini, sampai dapat bergerak bebas
ke alam luas tetapi tak lepas, sampai dapat menembus alam nyata, sampai kalau
dalam istilah tarekat kita memasuki alam kebatinan, alam kerohanian, alam
tasawuf.
Sampai kami terangkan akan daya-gunanya,
kebolehannya dan lain sebagainya. Sampai pula kita ambil kesimpulan begitu
banyak macamnya keteranganketerangan, penerangan-penerangan dan sebagainya.
Dasar pokoknya hanya satu juga. Hanya satu
itu dasarnya. Satu yang akan jadi pegangan, walaupun telah banyak jadinya oleh
pemecahan kita; iaitu rasa yang terasa tadi, yang tadinya terahsia letaknya dalam
badan diri kita masing-masing.
Orang ahli kebatinan, walaupun bagaimana
caranya ilmu pengetahuannya, orang tarekat walaupun bagaimana caranya, orang yang
percaya kepada Tuhan walaupun agamanya apa, Kristian, Buddha dan sebagainya,
tetap akan mengakui itu, bahawa ada sesuatu yang tersembunyi dalam badan diri
kita masing-masing.
Saya mengatakan juga, ada satu tenaga (power) yang tersembunyi
di dalam badan diri kita masing-masing. Dan saya bilang juga, saya cakapkan
juga semalam, kedatangan kami ke mari bukanlah sebagai dewa untuk dipuja. Bukan
sebagai malaikat untuk melihatkan mukjizat-mukjizat, kebesaran-kebesaran dari Tuhan, melainkan adalah diri kami ini
macam orang ramai juga, macam saudara-saudara juga, macam
yang hadir ini; manusia biasa saja.
Akan tetapi, kemungkinan pada lahirnya
dilihat orang atau pada batinnya sebagainya ada kelebihan yang ada pada kami, sampai
kami datang mengembara ke sini, sampai kita dapat berjumpa satu sama lain, sampai tertarik
kepada amalan kami ini.
Amalan kami kami katakan. Yang luar biasa,
kata orang. Bukan ‘luar binasa!’ Sampai banyaknya tertarik untuk mahu ikut mengamalkannya.
Dan telah banyak kita mengamal dan menerima aliran dari kami, akan tetapi macam
kami katakan tadi, masih banyak yang belum mengerti akan hakikat dari ilmu ini
yang sebenarnya.
Tadi malam dikupas rahsia dari diri kita
sendiri di dalam, sampai meningkat kepada perucapan, percakapan kerohanian;
rohani, yang ada di diri kita.
Dia yang terkurung dan terkongkong, melalui
saluran-saluran pintu-pintu yang tertentu, melalui diri kami sendiri, melalui
wakil-wakil kami, melalui yang telah dituakan membuka jalan bagi kamu orang
yang di dalam untuk boleh bergerak, boleh keluar, sampai mengambil manfaat
daripadanya.
Seseorang yang tadinya terpenjara,
dikongkong oleh badan dirinya sendiri, tidak tahu mencari jalan kelepasan.
Dengan melalui cara kami ini, cara ilmiah ilmu pengetahuan dapat bukakan jalan,
bukakan pintu untuk dapat keluar dari alam diri sendiri.
Sebenarnya, pada kali ini dapat
meningkatkan pemikiran kita dengan ilmu pengetahuan ini, gunanya diambil,
diterima dari kami segala macam, bukanlah hendaknya kita hendak menjadi bomoh, hendak
menjadi ini itu.
Tetapi pentingkanlah diri tadi yang terkurung
terkongkong tadi, sekarang telah bebas kami katakan, untuk menghadap Tuhan Yang
Maha Kuasa, untuk mengenal-Nya lebih dalam dengan rahsia-rahsia-Nya. Hanya dia
itu cuma, yang dapat langsung menghubungi Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
tadi. Bukan badan diri kita.
Dari itu maka tak salahlahnya kami, dari
jauh-jauh hari telah kami ucapkan, telah kami katakan bahawa ilmu kita ini
adalah ilmu mengenal diri, bukan ilmu mengenal badan. Ilmu mengenal badan itu
sudah banyak doktor-doktor ilmu fizika (physician).
Dengan itu dapat kita mengerti, ertinya;
lain diri, lain badan. Cuba renungkan.
Kalau sekarang bercakap, bukan?
“Bagaimana badanku ini? Bagaimana diriku
ini?”
Dengan halus perasaan rasanya diri tadi
lebih dalam daripada badan, apa tidak?
Si diri yang berdiri sendirinya bagi badan
yang dalam pengetahuan orang-orang kebatinan katanya, ‘yang tegak seperti alif,
yang duduk seperti wau; yang tergantung tiada bertali, bertali tetap tiada
tergantung,’ katanya.
Sebab dia itu ada pendirian.
Dengan tambahan-tambahan ucapannya, ‘segala
ombak bersabung, angin bertiup, siapalah yang aku tumpang?’ katanya.
‘melainkan Allah Taala,’ katanya orang yang
dulu-dulu, cara-cara dulu-dulu, untuk menjaga keselamatan badan dirinya.
Kita dengan ilmu pengetahuan kita ini
sekarang? Kami kata tadi ilmu mengenal diri, kami bukakan pintu untuk
masing-masing diri tadi dapat keluar ke alam luar, dapat mengenal akan dirinya
sendiri.
Bayangkan sajalah, kalau seseorang
umpamanya telah dapat merasakan dan mengetahui bahawa dinding-dinding telah
tembus, kita sudah boleh menembus keluar dari batas dinding kita, kita telah menembus alam nyata sendiri, terus
kita boleh memasuki alam ghaib. Tak usah terlampau kita persulit alam ini.
Ertinya, langit yang pertama, kedua, yang ketiga, yang keempat.
Cukup saja dasar ketuhanan yang ada pada
diri kita. Dengan itu kita langsung menemui Tuhan. Secara ilmiah kita kupas. Tetapi
kalau dengan badan diri itu baru tingkat yang pertama, kedua, setan semua
sekali akan menghalangi, akan mengganggu perjalanan kita, oleh kerana nyata
nampak kepada kita pada yang badan diri kita tadi.
Tetapi, ‘Yang Aku Tiup Roh-Ku,’ kata-Nya
tadi, yang terkurung terletak di tempat… di dalam dada kita masing-masing.
Macam saya kata telah boleh memancar badan diri, kita katakan, telah menembus alam sendiri yang nyata ini,
langsung saja, ibarat anak mencari bapanya atau anak mencari ibunya. Kita
langsung saja.
Tak usah lagi saudara yang dicari. Tidak
usah lagi paman yang akan dicari. Tidak usah lagi emak saudara yang akan
dicari. Aku mencari Tuhan-ku. Dengan pemberian-Nya tadi, aku ini kekasih-Nya, tidak?
Di situ baru kehadiran-Nya kita pelajari.
Kita sedari badan diri kita. Kita mahu mengenal, mengingat-Nya; mengenal-Nya
dengan erti kata sebenar-benarnya.
Macam diri kami ini mengenal-Nya,
rahsia-Nya yang kami ingin mengetahui. Banyak Ilmu Tuhan. Bermacam-macam jalan
ilmu ini.
Jadi, diri kami sendiri tertarik akan
rahsia-Nya. Dia ada tapi tidak ada, itu istilah kami. Ada dalam sebutan, tak
ada pada kenyataan, itu istilah kami. Tapi salahkah kami mengatakan begitu?
Kan, tidak ada Tuhan! Tidak ada bagaimana
kami katakan? Kan tak nampak, ya dak? Hmm…Dia ada tapi tidak ada. Salah saya
mengatakan?
Ada dalam sebutan, tidak ada pada
kenyataan.
Tetapi Allah, mustahil Dia tidak ada,
kerana segala yang ada ini Dia yang mengadakan. Daripada-Nya datangnya, betul
atau tidak?
Itu makanya Dia Yang Maha Besar. Kalau kita
kata diri kita sekarang ini masing-masing besar, bukan? Besar… besar… besar…
besar… yang besar ini datangnya dari mana?
Macam tadi malam dikatakan juga, kalau
betul kita kuasa, kita sanggup, kita berkuasa kata kita, orang lumpuh cuba menguasai
supaya bergerak, tak mahu dia bergerak. Ertinya ada yang lebih kuasa dari kita sendiri. Itulah tadinya
Yang Maha Kuasa. Dan yang lebih besar dari kita.
Jangan salah tangkap pula nanti. Macam siang tadi saya katakan, dia
ada tapi tidak ada. Mustahil itu dia tidak ada. Itu secara ilmiah, secara ilmu
pengetahuan. Tidak ada dimaksud macam tidak ada pada kita yang nampak ini, yang
kita lihat ini.
Dia ada. Ini dikatakan. Tapi tidak ada. Dia ada dalam dirimu
ini, tapi tidak ada; dia roh. Kalau tidak ada, tiada kan hidup; tak akan
berhadapan kita ini satu sama lain. Tapi cuba buktikan sama saya, atau
keadaannya.
Kan tak boleh, tidak? Ada tapi tidak ada;
ada dalam sebutan, tak ada pada kenyataan.
Jadi, kita dari rendah, dari bumi, dari
tanah kita terus ke langit.
Dari tingkat serendah-rendahnya terus ke
tempat setinggi-tingginya.
Yang kita tadinya dari Allah ke Aku, ke
saya. Sekarang kita menjadi orang dari Aku dari bawah ini kepada-Nya. Itulah
nanti akan terjumpa dalam risalah saya,
‘Saya telah kembali dari Sana, saya telah
pergi sebelum di panggil.’
Oleh
kerana apa? Masih kita jumpa juga kita lagi. Tetapi saya telah kembali dari
Sana. Tapi itu macam bapak Ismail telah dipanggil, bukan? Ya dak? Mana dia kembali lagi? Dia pergi untuk
selama-lamanya.
Ini kami, saya dalam hal ini, dilakukan
sebelum dipanggil telah pergi. Akan tetapi kalau bertanya, “Kalau betul Bapak
sudah di Sana, telah bertemu dengan Tuhan, bagaimana?”
Saya tak boleh, tak dapat mengatakannya.
Kerana apa? Di sana, di Hadirat-Nya, saya tidak ada.
Apa akan saya katakan, sebab Dia ada tapi
tidak ada, bukan? Kerana di Hadirat-Nya tadi, saya sudah tidak ada. Bagaimana
saya akan mengatakan keadaan-Nya, tidak?
Akan tetapi, dengan bimbingan sesuatu,
dengan petunjuk dan segala macamnya, dengan turun sedikit telah terbuka lebar
ciptaan-Nya. Itu ada bulan, bintang, langit, gunung segala macam, kan itu hasil
ciptaan-Nya? Kita tahu. Kita lihat itu planet-planet kita tahu, ada
tarik-menarik satu sama lain, tetapi kalau tidak akan hancur. Itu rahsia cara
Dia mengadakan-Nya. Ha ini.
Jadi bagi kita, bagi saya, berfikir sebagai
seorang manusia biasa, saya lihat rahsia saja tadi. Tanpa bicara. Tidak ada
cakap. Tidak ada apa-apanya. Segala sesuatunya dengan gerak-gerinya berubah; siang
menjadi malam, malam jadi siang, pasang surut sampai pasang naik, batang-batang
kayu bertumbuh dengan sendirinya, padi di sawah sampai berbuah, sampai lebat
dan segala macam dengan sendirinya dengan tidak ada cakap.
Itulah Ilmu Tuhan yang saya amalkan, yang
kita amalkan, yang diterima dari kami dengan tak banyak cakap. Kita juga bergerak dengan
cara automatic sendiri. Segala sesuatunya akan membawa perubahan pada alam sekeliling
kita, pada diri kita sendiri. Kalau cakap itu sampai nanti kepada takbur.
“Ini saya wali. Ini saya itu… itu… itu!”
Tidak benar! Tidak betul!
Kalau orang dengan ilmunya pula… kalau
begitu… begitu… itu silalah. Kalau
ditanya, ‘Saya ini manusia biasa, macam saudara-saudara juga.’
Tetapi ini mendapat aliran dari kami, dari
saya sendiri, itu makanya kalau saya datang, saya lebih suka saya hadapi
satu-satu orang. Saya isi. Saya kontrol. Saya betulkan kembali yang tak betul.
Setelah dapat, saya ingat-ingat bagaimana?
Setelah saya betulkan, setelah menerima aliran baru dari saya begitu, ada tak
ada perubahan bagi badan diri? Akan tetapi akan selamanya-kah kita akan dapat jumpa? Walaupun sekali setahun
umpamanya? Akan selalukah? Sebab bagi diri orang lain, apa yang berlaku pada makhluk
lain akan berlaku juga pula pada diri
saya. Saya tak akan hidup selama-lamanya. Bila datang masanya pula, akan datang
panggilan, bukan?
Saya inginkan supaya pandai mengisi diri sendiri
macam saya bilangkan tadi, terus langsung kepada Tuhan. Pintu telah terbuka. Jalan untuk kepada-Nya
hanya satu jalan lurus.
Tak ada dua tiganya jalan. Walaupun ada corner-nya
jalan tadi, tetapi satu saja. Kalau jalan, kata kami di Indonesia, ada cornernya, tapi
pada jalan-Nya.
Macam jalannya orang, apa nama tarekat?
Naqsabandi?
“La-IllaHa IllAllah…”
[Kepala ke kiri dan ke kanan]
Kan ini melelong-lelong tak? Bukan?
Kita, “Allah!”
[Kepala tunduk, tangan rapat ke dada, lutut
terhujam dan kaki
merapat.]
Bukan kita menyalahkan cara perjalanan
orang itu. Tidak! Itu maka saya katakan, banyak Ilmu Tuhan ini. Saya dalam hal
ini sampai pula menjadi pengikut. Saya peminat dari pengetahuan ini juga. Ertinya mengamalkan ilmu ini tadi
rahsianya bergerak automatik, akan tetapi akan membawa perubahan akan seisi
alam, alam semesta, dengan tidak takbur,
dan tidak… jauh dari menyombongkan diri!
Jadi saya ulangi sekali lagi; harus dapat
kita memikirkan hendaknya, bahawa diri saya ini takkan selalu dapat kita jumpa,
atau saya sengaja hendak jumpa di sini untuk menambah, menokok memberi penerangan lagi.
Saya ingin supaya dapat pula hendaknya sampai
berdiri sendiri. Jalan telah ditunjukkan. Pengalaman telah banyak, dan kalau pada
siang hari kita sibuk pada usaha kita, pada perniagaan kita, pada pekerjaan
kita.
Malam-malam pergunakanlah pengetahuan kita
ini, diri ini untuk mengingat-Nya, untuk mendatangi-Nya, untuk ya…
mengenal-Nya, untuk mengingat Nya. Apalah namanya? Apalah yang tepat namanya
itu? Menyembah-Nya? Untuk mendekatkan diri lebih dekat kepada-Nya. Jangan
terlampau sibuk kepada duniawi ini. Apalah ertinya?
Berapa banyak kita lihat orang kaya-raya,
jutawan dan segala macam, bila dia pergi, apa dibawanya?
Tetapi bukan pula dilarang untuk mendapat
sebanyak-banyaknya. Pergunakanlah. Carilah. Akan tetapi, hari umpamanya, selepas
Maghrib, Isyak, dilepaskan segala-galanya. Ingatlah kepada-Nya. Kenanglah Dia
dengan ilmu kita ini, sampai betul-betul tercapai, tercipta macam saya katakan.
Kedudukan kita sangat dekat, sangat dekat,
sangat dekat dan dekat betul diri kita terhadap kepada-Nya. Mungkin lebih,
kalau tempat kerja, pangkat kita akan bertambah. Kalau kita seorang saudagar,
mungkin akan lebih maju lagi perniagaan kita.
Jadi saya ulangi sekali lagi, janganlah
hendaknya difikirkan saya akan dapat, atau akan bisa, akan selalu mendatangi
juga. Jangan sampai terjadi pula berkiblat ke badan diri saya, terlampau bergantung kepada saya! Tidak!
Kami pembimbing, membukakan pintu,
membukakan jalan, membukakan jalan untuk menuju kepada-Nya. Dan siang hari sesudah subuh,
kita berkejaran di muka bumi ini. Masing-masing menjalankan tugas dan
kewajipan, untuk mencari mencapai kebutuhan hidup sebagai seorang manusia yang
layak, yang pantas.
Dan pada orang lain kita membuktikan pula
akan kebenaran jalannya kita ini.Itu makanya kita di sini, bukan? Bersyukur
kepada Tuhan, kita telah dapat membentuk satu persatuan pula, untuk ertinya,
kata-kata terhadap Tuhan akan dikatakan memperbaiki akhlak, dan dapat pula
membawa manusia-manusia yang ramai ini ke jalan yang benar; menjauhi daripada
yang mungkar dan lain sebagainya.
Dan kita sama-sama berunding adakan seksyen
apa, bahagian seksyen tari, silat dan segala macam. Itu sudah pecahan-pecahan dari
ilmu kita ini, sampai segala bisa, sampai segala jadi.
Erti… itulah.
“Dikatakan juga, tidak boleh?
Sekali-kali?”
Waktu malam hari, dekati, hampiri, bawa
diri ini menghampiri Tuhan. Kalau kita katakan Dia Maha Pengasih, supaya
kasih-Nya tadi selalu dicurahkan, ditumpahkan kepada kita. Segala segala sesuatu
yang ada pada Yang Maha Besar, Yang Maha Kaya dan sebagainya, tentu akan
dilimpahkan-Nya kepada orang-orang yang terdekat kepada-Nya, apa tidak?
Saya ulangi lagi, macam tadi malam saya terangkan juga, bukan? Telah ada pula
jalan bagi kita, untuk membebaskan diri kita ini dengan menurut gerak
automatik, dari tekan-tekanan dari luar, dari badan diri sendiri juga dari luar
dan lain sebagainya. Jadi kitatenang.
Kita ingat kepada rasa yang terasa, yang telah
terasa di hujung-hujung jari kita. Itulah yang dia. Itulah dalam makrifat kita juga.
Ikutkan.
Makanya berputar-putar tangan mencari kebebasan; membebaskan
diri tadi sampai kaki dan segala macam, sampai terasa denyutan di hujung kaki
dan sebagainya, sampai ringan badan kita tadi.
Itu caranya membebaskan diri kita dari tekanan-tekanan
hidup, dari ikatan-ikatan hidup, dari ikatan-ikatan kebendaan, dari
ikatan-ikatan hawa nafsu dan lain sebagainya.
Kalau kita bisa berpegang kepada itu,
membebaskan diri itu semuanya. Sebagai seorang perantau, kita walaupun dua tahun, tiga tahun bermukim, insya-Allah
mudah-mudahan kita boleh tetap bujang.
Kita boleh melepaskan diri kita dari ikatan benda. Ertinya
materi (material) ini. Tetapi, tidak kan selalu pula kita buat macam itu. Ini tekanan penyakit umpamanya juga. Kita berasa
sakit, ingat kepadanya; dibebaskannya diri dari segala
penyakit-penyakit yang bersarang dalam batang tubuh.
Pada diri orang lain pun juga; dengan gerak
automatik juga, membebaskan orang ini dari penyakit yang dideritainya.
Kalau kita berguru kepada seseorang, apa
yang diberikannya? Apa yang kita terima itu pula yang akan kita berikan pada
orang, apa tidak? Kalau kita mengubat orang bagaimana? Guru kepada kami dikasi gerak, baca Dua Kalimah
Syahadah; digerak, dikasi air.
Terus diterima macam itu. Hadapi orang ini
dengan itu juga. Yang telah ada di dalam badan diri kita tadi, gerak ini juga.
Kasi pula air.
Kasi garam apa macam dia cakap? Tetapi sering kita gagal dan kandas dalam itu pembawaan,
kerana ikut sertakan hawa nafsu; fikiran kita sendiri, sedangkan ini bukan cara
kita! Melainkan cara dia.
Bukan saya menyalahkan kalau ada di antara
kita, bukan? Dengan hakikat membawakan ini ilmu pengetahuan. Tidak salah!
Akan tetapi ada risikonya. Ertinya dalam
istilah yang lebih halus lagi dari yang halus, dengan istilah yang bagi
mereka-mereka yang telah betul-betul terdekat pada-Nya,
dengan itu masih juga pakai hakikat dengan diikut sertakan daya-daya yang
berisikan hawa nafsu. Itu masih tetap dunia juga. Bukan saya
menyalahkan, kata saya, tetapi yang lebih dalam ini yang automatik.
Kalau kita berniaga umpamanya; ini petang,
ini pagi, ini malam kurang laku, jangan takut. Insya-Allah.
Dengan ketekunan kita kepadanya, bergerak dan sebagainya dan segala-galanya,
mungkin besok akan lebih lagi dari itu.
Kalau kita dudukkan diri kita jadi bomoh kalau sudah tua, macam duduk di rumah, ini tenang, begitu. Ini hari tidak
masuk se-Ringgit, dua Ringgit. Kalau tak masuk, tak apa.
Jangan terus putus asa. Tuhan itu Maha Kaya. Mungkin
besok dilebihkan-Nya dari yang sudah-sudah. Akan didatangkan-Nya. Ketekunan ini
yang dikehendaki. Keredhaan-Nya yang kita nanti-nantikan.
Jadi, cukuplah pula katanya
pada malam ini. Kalau dikatakan, ertinya kesimpulan membebaskan diri tadi.
* * *
Kita duduk di dalam rumah,
masing kita tenang; kita ingat dengan rasa yang terasa.
“Cuba kawal rumah ini. Saya mahu
tidur. Jaga. Jangan sampai terjadi apa-apa.”
Cara ini dia automatik saja.
Cara ini ertinya kita mesti dapat pula berfikir bebas hendaknya. Apa pula kita
lakukan dengan rahsia terahsia dengan ilmu pengetahuan kita ini.
Kalau tadinya, sebelum ada pintu
terbuka kehidupan kita berjalan dengan satu aliran, aliran yang nyata, maka
dengan telah terbuka pintu ini, kehidupan kita berjalan lahir dan batin,
rohaniah dan jasmaniah. Sedangkan alam
sekeliling kita ini berlahir dan berbatin, yang nampak yang tak nampak, macam
syaitan-syaitan juga jin-jin sampai kepada malaikat-malaikat.
Ini cara pergerakan kita. Ini
kod-kod automatik ini juga. Mereka-mereka sudah menjaga semuanya itu, rumah
itu, kampong yang tempat kita tinggal, atau di mana saja sedang berbicara, sedang bercakap dan sebagainya.
Dengan gerak-geri, segala macam akan datang. Sekali-sekali akan melihat macam
kilat dia berjalan dalam rumah atau di mana saja. Dia menjaga. Dia menembus
ini.
Itu roh-roh, dari malaikat dan lain
sebagainya.
Mengapa dia tak mengganggu kita? Oleh
kerana sejenis dengan yang di dalam tadi dengan dia.
Yang syaitan-syaitan, dia pasti lari.
Dia takut kena tembak!
Dalam Surah al-Jinn (72)
kata-Nya, yang mengikuti pula orang-orang yang mahu menghadap Tuhan dengan
cahaya tadi, tahi bintang dilempar ke bawah.
“Engkau ini tak boleh naik; tak boleh
ikut!”
Betul tak? Dalam Surah al-Jinn. Sudah
pernah membaca?
(Rujuk 72:8 & 72:9)
Jadi, pengalaman, pengajaran atau
penerangan yang kita perdapat malam ini, iaitu kalau tadi malam mengenal
rahsia-Nya yang sedikit yang ada di diri kita, yang ada dalam badan diri kita, maka ini malam kita meningkat kepada
ambillah kesempatan kalau kita sibuk pada siang hari disebabkan pekerjaan kita
masing-masing, pada malam hari dengan tekun dengan jalan ilmu pengetahuan ini menghampiri diri kepada
Tuhan, mendekatkan diri kita kepada Tuhan, mengenang Tuhan dalam erti yang
sebenar-benarnya.
Dalam istilah ilmu pengetahuan ini, itu
menyusun jari yang sepuluh, menghampiri, menghampiri, menghampiri diri semoga akan
bertambah-tambahlah nikmat dan Rahmat-Nya melimpah-limpah kepada kita. Mudah-mudahan
dapat diikuti bersama-sama dan sampai terbukti pula hendaknya terhadap pada badan
diri kita masing-masing.
Dan ya, macam saya katakan tadi juga,
janganlah masa akan datang akan difikirkan yang kita mungkin akan selalu dapat berjumpa
atau sengaja sekali dua bulan, sekali tiga bulan, sekali enam bulan buat masa akan datang. Memang
saya inginkan cepat boleh berdiri sendiri masing masing; peningkatan langsung
menghubungi Dia Yang Maha Kuasa, oleh kerana pintu telah terbuka.
Dinding-dinding yang membatas
di antara kita dengan Dia telah tembus, hingga dapat pula membawa umat yang
lain, orang yang lain, mereka-mereka yang dalam kegelapan kepada jalan kita ini
dan akan berjalan pula pada jalan kita.
Semoga di akhirat nanti
banyaklah rombongan kita hendaknya. Dan termasuklah kita hendaknya dalam
rombongan yang satu dan satu kaum yang dijanjikan Tuhan. Insya-Allah.
* * *
Saya tekankan lagi, janganlah
masih kalau sekarang ini istilah saya namanya ini masih makan saya disuapkan,
ya tak? Ini saya masih suapin juga.
Baju yang dibikin kotor, saya
juga yang mencuci. Cubalah bayangkan. Bikin kotor bikinlah, tetapi bisa kita mencuci,
membersihkan sendiri! Jangan saya juga! Awak yang bikin kotor, saya yang
mencucinya! Pantas rasanya saya dipanggil Bapak? Ya dak? Itu katanya, tidak?
Tetapi istilah yang nyata itu pandailah
sendiri. Pandailah sendiri. Kita bukan datang meminta menyuapkan makanan lagi! Tidak!
* * *
Jadi seharusnya kalau pada
kerajaan, kerajaan pula macam Malaysia ini, di Pulau Pinang ini sudah mesti ada
Gabenor mesti ditanam hendaknya, betul tidak? Jadi kepala pemerintah di sini. Ertinya ialah yang dituakan,
untuk macam sebagai wakil saya, menjalankan segala sesuatu di sini, sementara
yang lain kita berkumpul dan bertumpu. Tetapi, saya tidak akan tanam itu dan akan katakan itu sebab saya bukan orang kerajaan.
Orang di sini sendiri akan tunjuk sendiri, kehendak
kudrat dan iradat hendaknya dari Tuhan, susunan sendiri dan sebagainya. Saya
bukan orang kerajaan. Sebagai orang luar,
tak boleh duduk dalam pemerintah kerajaan di sini dalam ilmu pengetahuan kita
ini.
Cuba pula lagi orang di sini,
sekali-sekali datang ke Indonesia, satu-satu gantian, bukan? Ya, satu-satu. Itu
belum tahu pula lagi, mungkin tak ada kesempatan atau bagaimana, ya dak?
Tetapi dalam hal ini,
ucapan-ucapan saya tadi, kata-kata saya tadi, kita harus halusi dan didalami,
difahami betul hendaknya.
* * *
Jadi itulah. Kita dekatkan diri
kepada Tuhan.
“Oh, saya sembahyang Pak!"
Itu bukan mendekatkan diri. Itu
melakukan kewajipan terhadap Tuhan. Mendekatkan diri, setengah-setengah orang
dengan zikir, dengan zikir, dengan zikir. Dengan ilmu kita, selagi bergerak
juga namanya ini, bukan? Kita dalam perjalanan. Kalau mahu ikut juga suara
kita,
“Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah.”
Selagi suaranya masih keluar
sebut juga namanya, “Allah. Allah. Allah.”
Selagi masih ada gerak, ikut
saja sampai ini suara habis.
Dia berhenti sendiri. Sampai
ini berhenti pula. Kita ambil pada perasaan; seolah-olah nggak ada lagi yang
ada ini. Sampai seolah-olah kita telah berada di sana.
Nyatakan diri tadi, “Ya
Tuhanku…”
Mohonlah keampunan
daripada-Nya, “Ampunkan dosa ibu bapa kami dan lain-lain sanak saudara dan
lain-lain kaum muslimin dan muslimat, dan segala-galanya semua.” Dengan diri
kita sendiri, ibu bapa sangat penting, sanak-saudara, aulia-aulia dan semuanya kaum muslimin.
Dan yang lain-lain kita mohon murah rezeki,
mau panjang umur. Apa saja kita minta, kita mohon secara langsung suara kita
didengar-Nya. Tetapi jangan cuba sekali-kali mohon hukuman.
“Saya berdosa. Saya pernah berbuat ini…
itu…”
Jangan sekali-kali! Sakit! Percayalah.
Kalau hendak boleh cuba!
Terus, semacam dicabut, didera segala macam
juga.
Tetapi keampunan, minta!
Jangan, “Saya rela Tuhan, dihukum sekarang
juga, kerana dosaku, perbuatanku.”
Pasti akan naik kaki ini segala macam. Rasa
nak cabut segala macam. Menyesal nanti! Jangan minta hukuman.
Keampunan, mohon. Akui kesalahan-kesalahan.
Jangan sekali-kali kita minta.
“Saya bersalah, ya Tuhan. Saya minta
dihukum!”
Kalau lidah yang berbicara mungkin satu
hasta panjangnya nanti.
“Ditarik, ditarik, ditarik, dicabut,”
katanya.
Pasti terjadi itu! Jadi, jangan, jangan,
jangan, jangan, saya bilang.
Kami sudah sendiri, korban seorang
perempuan, isteri dari seorang kawan. Sampai gila sampai sekarang berjalan
sepanjang jalan. Berdosa kepada orang tua.
Sampai sekarang menjadi omong (bicara)
orang, “Bagaimana? Bomoh besar. Orang gila orang lain diubatnya,”
Katanya. “Isteri dia sendiri, tak bisa dia
mengubat.”
Ada di antara kawan, sampai sekarang siang
malam di jalan saja, jadi… Hmmm… cuba!
Jadi saya bilang, jangan sekali-kali minta
dihukum. Jangan!
Minta ampun. Minta ampun. Minta ampun.
Tuhan itu Maha Pengasih, Maha Pengampun.
Jadi mungkin bagi tiap-tiap orang baru, wah
ini pengetahuan ini lain kita? Kita berfikir sekali umpamanya, yang kita bisa
menolong sesama manusia pengubatan itu masih tingkatan rendah namanya itu kalau
dipraktikkan. Itu persoalan kita sendiri untuk dunia, dan akan tinggal di
dunia.
Tetapi isi yang sebenarnya dari ilmu kita
Ilmu Tuhan. Kalau bergerak kita kata, bergerak di bidang rahsia-Nya. Itulah
maka kami katakan, pada waktu malam, sekali-sekali bawa diri kita masing-masing mendekati-Nya,
menghampiri-Nya, dan mohon ampun kepada-Nya.
Mohonlah segala-gala, tetapi
terlebih minta ampun. Keampunan. Ampun. Ampun. Minta ampunlah kepada-Nya.
Setelah itu mintalah apa yang kita hendak pinta, dan apa yang kita hajati.
Soal hari-hari ini orang kan datang. Kalau
ada rezeki, kita duduk. Itu tugas kita di kedudukan kita masing-masing.
Tunggulah. Ingat kepada-Nya dan yakin dan percaya kepada-Nya, kepada keadaan-Nya.
“Oh! Kita lagi kerja di bengkel. Di mana
saja, orang mahu menghentam kita?” Dia automatik; tahu saja dengan sendiri.
Tahu dia, dan turutkan saja. Biar seribu, seratus orang, tidak akan menjadi
persoalan bagi kita semua.
Malaikat-malaikat itu banyak melindungi
kita dan mungkin pula tak akan terjadi. Tak usah terlampau difikirkan. Itu soal
dunia juga tadi semua itu.
Kami ingatkan kembali. Ertinya, bukan salah
kalau ilmu kita ini dipergunakan dengan diikut-sertakan hakikat, akal kita sendiri
yang dengan daya-daya yang berisikan hawa nafsu, saya katakan. Bukan saya
salahkan! Tidak!
Cuma kita pergi jumpa satu orang, supaya kita,
dia bisa saja atau ada kita berhutang pada orang seseorang dia datang kita
sengajakan supaya tidak terbuka mulutnya untuk meminta pada kita. Bukankah barang
disengajakan namanya itu?
Itu yang dikatakan gerak yang berisikan
hawa nafsu tadi. Dia automatik saja. Jadi saya ulangi lagi, saya bukan salahkan
itu, tetapi darjat kita, tingkat kita dengan pengetahuan ini sangat rendah, dan
ada risikonya. Ada perhitungannya nanti, dunia dan akhirat. Itu barang disengaja.
Maka mengikut setengah ulama, “Ya Tuhan,
ampunlah dosaku baik disengaja, dan tak disengaja.”
Di Sisi Tuhan, dengan ilmu-Nya yang tinggi
dan dalam ini, rendah sangat nilai kita
bagi seorang hamba Allah, bagi seorang manusia. Serahkan segala-gala
kepada-Nya. Kepunyaan-Nya ini semuanya, dan ikutlah gerak-geri-Nya. Insya-Allah.
Dia tidak akan lupakan kita.
Jadi kiranya dapat difahami dan dapat
dimengerti, dan, ya dapat pula mengerti bahawa di antara kita juga pastinya
mahu mencuba; ingin pula macam kami katakan tadi, membebaskan diri kalau dapat, kalau dicuba juga tidak dapat
umpamanya. Akan tetapi ketentuan-ketentuan dari Tuhan juga, dan kami sendiri
akan serahkan selalu juga kepada Tuhan… semua, segala-gala halangan
rintangan akan menjauh. Itu qada’ dan qadar dari
Tuhan juga.
Tetapi kalau kita tahu dan pasti, bahawa
yang di dalam itulah yang kita, kita tidak kuat. Batin kita tidak kuat. Daya
kita tidak kuat untuk mengatasi segala-gala yang menimpa di kepala kita, di
tubuh kita. Bahkan ada yang sampai menguasai hati jantung kita, insya-Allah. Kami
sendiri akan berusaha meminta, memohon juga pada Tuhan, supaya segala yang
berat-berat tadi akan diringankan, supaya apa namanya… dikatakan penyakit supaya
beransur-ansur dia menjauh.
Sebab, adakalanya bagi manusia ini
tempoh-tempoh sakit itu perlu. Bukan sehari, bahkan bertahun-tahun juga. Itu
perlu itu sakit, untuk dapat merasakan bagaimana punya sakit, supaya kita senang pula pada orang yang ditimpa
penyakit. Perlu kita rasa lapar, maksud supaya dapat kita bantu pula pada
mereka-mereka yang tak dapat makan, dan lain sebagainya dan lain sebagainya.
Segala sesuatu itu akan menjadi Rahmat, di
mana pada badan diri kita yang kata orang sakit katanya, tetapi dengan segala kesabaran
dan ketabahan kita terima.
Tetapi dengan ilmu-Nya ini yang rasa terasa
pada kita ini kita sebagai orang dalam tadi, sakit kita, batuk kita, sesak
nafas kita kontrol.
“Siapa saya? Dan sakit ini siapa? Yang
batuk ini siapa? Nafas yang sesak ini siapa?”
Oleh kerana dia orang, tentu akan berpisah,
ya dak? Kalau dia berpisah dari diri kita, tak akan sakit lagi, tidak? Ini.
Jangan difikirkan, “Wah! Saya ini mungkin TBC (Batuk Kering). Saya ini
mungkin…”
Segala macam, tidak? Saya pergi doktor? Jadi
ertinya, kita dalam hal ini, dengan
pengetahuan ini yang dipegang tak pernah sakit-sakit. Yang sakit hanya orang.
Orang kita yang ada pada kita. Ya tak? Tetapi oleh kerana pada kita ada itu jalan untuk kebebasan… membebaskan diri tadi,
ini yang akan diturut sampai hilang rasa sakit tadi.
Dan pernahkah kita perhatikan waktu orang
baru dibuka segala macam, terus diselesaikan badannya, dibersihkan badan
dirinya?
Jadi bagi satu, dua, tiga, dalam perkara
ini jangan takut. Jangan cemas, “Kenapa saya tak macam orang?”
Jangan takut. Jangan mundur. Jangan ragu.
Ini dipegang.
“Kenapa saya tak macam orang? Orang mudah
saja, begini begitu!"
Ya? Maka itu saya katakan, perlu sakitkan
dahulu. Tetapi, kalau sudah segala sesuatu telah sampai di puncaknya, bukan?
Dengan sendiri dia akan lepas.
Jadi, itulah hendaknya kita berpegang
kepada yang di dalam tadi; pada rasa yang telah terasa pada hujung jari kita
masing-masing, sampai dia berkembang, sampai menjadi kenyataan. Ibarat kata pepatah: ‘Sedikit tetapi sampai
melaut.’
Yang sedikit ini. Ini kan sedikit? Sampai
melaut
“Lautkan dia,” katanya, “melebar. Sekepal,
sampai menggunung!”
Itu dia pepatah. Maksudnya, ertinya,
sedikit ini, yang sedikit, sedikit ini yang mesti dilautkan sampai sekepal, segenggam,
menggunung.
Dan kita sendiri sebagai seorang manusia
dengan fikiran kita kepada segala gerak-geri ini kita belajar. Umpamanya saya
mahu datang ke rumah, bagaimana kedudukan orang itu? Berdasarkan kasi salam (dengan automatik tangan kiri
dan kanan bersalaman), itu tanda saja bagi kita.
“Orang itu boss saya.
Suka marah itu. Kalau saya jumpa sama dia, bagaimana?”
Berubah kita (tangan kiri dan kanan
bersalaman). Itu baik, tidak?
Orang terima salam kita, itu baik namanya,
tidak? Kalau begini (tangan seolah-olah ditekan), ini ditekan nanti. Ini apa
ertinya? Kurang baik ini. Pada seluruh gerak-geri ini kita belajar. Tetapi yang kita bawakan, ini.
Ertinya, mana yang sedap rasanya perasaan kita? Macam cara begitu untuk diri
sendiri.
Tetapi kalau orang yang pandai
macam kami ini, kami tunjuk itu akan berubah dia. Tetapi orang terhadap kita, orang lain
tak ada ilmu macam ini, tak akan bisa merubah sikap kita, kecuali kalau dengan
ilmu macam kita pula dia berjalan.
Kita sama kita, sampai buka
silat adu pendekar, kita jangan di situ saja sesudah itu. Mesti salam.
“Kita satu asal, satu
keturunan. Serumpun,” katanya.
Sealiran.
* * *
Dan patut diketahui juga,
bukan? Mungkin saya memang tak bisa lama rasanya. Buat sementara, buat kali ini
ke sini, banyak halhal yang lain mengenai visa, mengenai tiket yang saya urus,
yang hanya berlaku untuk sebulan
saja. Nggak boleh ditambah.
“Nggak boleh diapakan,”
katanya.
Jadi saya mahu balik… kembali
lekas ke Kuala Lumpur, untuk mengurus ini. Kelanjutannya nanti, saya bagi juga
ke Melaka, ke Batu Pahat, ke Johor dan sekiranya dapat satu perubahan, Insya-Allah, dengan izin Tuhan saya akan datang kembali.
Kalau tak ada halangan pada
badan diri saya pula. Rencana saya… aku… kami atau apa-apa, saya harus
berangkat tanggal dua puluh lima. Rencana saya, kalau dalam hati saya mahu
berangkat dari Jakarta, puasa mahu di Malaysia ini sampai lebaran. Cuba!
Tetapi hanya berlaku satu bulan
segala tiket macam ini mahu dicuba di Imigresen di Kuala Lumpur nanti. Kalau
dapat dibenarkan lebih lama lagi, Insya-Allah
saya dapat jumpa lagi… dapat lebih lama lagi… dapat beri
pengertian lebih lagi.
Tetapi yang penting, diri sendiri yang
penting, yang berisi kepada diri sendiri masing-masing. Kejayaan, kebahagiaan kehidupan
kita, dan dudukkanlah diri kita tadi dengan ilmunya ini dengan kedudukkan kita
masing-masing. Hendaknya betul-betul dapat merasakan jalan kebaikan ilmu kami
ini, setelah diterima dari kami, membawa perubahan kebaikan hendaknya pada
jalan kehidupan diri masing-masing.
Sebab saya sendiri nampak kebanyakannya
masih belum puas. Saya belum puas, belum puas. Ada hanya cuma dapat ketenangan batin saja baru. Kedudukan di luar masih
berasa kurang. Itu makanya berhidup lahir dan batin. Jangan
tekankan pada yang batin pengetahuan ini saja; lahir dan batin.
Kita sendiri harus berani pula adakan
percubaan-percubaan, testing, eksperimen. Cuba sendiri bagaimana, supaya dapat kita mengenalnya,
akan kebolehannya ilmu pengetahuan kita ini. Bagi diri sendiri masing-masing ada
kelainan. Tak sama. Kalau pakaian
seseorang umpamanya, yang kuning yang pantas kelihatannya dipakainya. Bagi
orang lain, yang kuning tu bukan menandakan kebaikan. Barangkali bertambah
menjahatkan barangkali, pada pandangan orang.
Bagi seseorang yang pakaiannya yang putih,
bukan? Pantas rasanya iaitu pakaiannya, hingga orang tegur.
“Orang putih ini jadi pak lebai, di surau…
di sana tadi.”
Jadi kalau seseorang caranya tadi begitu;
dia fikir dia orang baik, yang lain tidak baik jangan ikut. Ikut cara kita.
Kita hadapai segala persoalan dengan diri kita sendiri.
“Apa kita hendak buat?”
Kita tunggu kedatangannya. Dan yang penting
pula, jangan tekan-menekan. Jangan salah-menyalahkan satu sama lain. Jadi
sampai di sini sajalah ceramah kami, bukan? Insya-Allah.
Ertinya saya ingin, kalau mengerti sendiri;
saya ingin satu-satu menghadapi saya,
menerima isi… menerima isi… menerima isi dari saya bila ada kesempatan. Ertinya
siang harilah tunggu mana perlu diisi dari saya. Sebab saya tidak akan
menyuapkan lagi makan pada masa-masa akan datang. Saya tak sanggup lagi mencuci
pakaian yang telah putih dikotor sendiri.
Sekian. Lain kali kita sambung.
Selesai pada Disember 1988,
Taman Sri Nibung, Pulau Pinang
.
No comments:
Post a Comment