🌼 Kuliah 4 🌼
Johor Bahru
15 September 1973
Untuk
boleh hidup dan menghidupkan, gerak dan mengerakkan, untuk bisa berjalan
bersama-sama tetapi tanpa hakikat. Jadi maksud tanpa hakikat, ertinya tanpa
disengajakan segala sesuatunya. Memang sekadar untuk dapat mengetahui
kebolehannya, perlu kita mahu begitu, kita cuba begitu. Itu hanya satu testing
bagi kita.
Satu
percubaan, bukan? Akan kebolehannya untuk dapat kita ketahui, bahawa memang
benda ini atau ilmu ini serba bisa, serba jadi, serba boleh?
Tetapi
alangkah baiknya kalau kita meningkat lebih halus, lebih mendalam lagi. Tetapi
kalau dari tingkatan medium, tingkatan pertengahan yang berupa, yang
berbentuk, yang berbentukkan angan-angan dan segala-galanya, alangkah baiknya kita
terus lagi mendalam atau meninggi, yang sampai menghasilkan hanya kudrat
semata-mata, kudrat Allah semata-mata, Gerak Allah semata-mata.
Bagi
seorang hamba Allah, abdi Tuhan, dengan automatik.
Dengan disedari atau tidak disedari, kita telah melakukan tugas kita
terhadap-Nya, berbuat sesuatu untuk sesuatu.
Untuk diri kita sendiri, kita akan mempelajari apa yang telah ada pada
kita. Apa yang telah ada tangan kanan kita? Apa yang telah ada tangan kiri
kita? Tangan kanan dan tangan kiri itu tidak sama isinya. Kalau sama, tentu tak
akan lain namanya.
Kita pelajari. Kita belajar padanya. Umpamanya tangan kanan kami
ini, kalau kita lihat bergerak tangan kanan, terus begini, menuju saudara. Terus begini.
Terus begini. Terus begini. Terus begini. Terus begini. Terus begini.
Sedangkan kami sendiri sebagai seorang manusia, tak dapat mengerti
itu apa yang telah kami lakukan, apa yang telah kami sampaikan dan apa yang
telah kami berikan. Tapi mungkin saudara sendiri dengan perasaan saudara ada
pula menerima sesuatu melalui hujung jari-jari kami ini, melalui badan diri
kami ini. Dengan pengertian pula kami telah memberi sesuatu kami katakan. Dalam
ini, pemberian kami ini dengan pandainya kita menerima dan membawakannya, akan
melekatlah pada badan diri sendiri. Terasa!
Dan melalui badan saudara sendiri, tak dapat pula mengetahui apa
ini atau bagaimana ini. Cuma kita dapat merasakan setelah selesai kita
membawakannya, suatu perubahan dalam perasaan yang terjadi di badan diri kita
masing-masing.
* * *
Dan, bagi saudara yang lama berkecimpung dengan pengetahuan kami
ini, ibarat kita berjalan, hendaknya jangan sampai di situ ke di situ juga.
Kalau kita tadinya anak kecil, bukan? Telah menjadi bujang, kalau laki-laki,
meningkat dewasa lagi, meningkat sampai jadi seorang tua yang telah penuh
pengalaman, yang akan membimbing
dan memimpin anak yang muda-muda untuk ke jalan yang benar atau memperbaiki
yang tidak baik, atau memperbaiki satu jalan yang telah sudah dibawanya
berliku-liku untuk memperlurus
kembali jalan tadi, untuk jalan kebenaran.
Memang,
hidup manusia ini tidak ada yang terus begitu saja terus jadi baik. Memang
pengalaman hidup bagi tiap-tiap seseorang, tidak selama ini terus sampai kepada
jalan yang benar.
Memang
hidup ini berliku-liku. Dan bagi kita yang telah banyak pengalaman saya katakan
tadi, ertinya kalau kita telah banyak berjalan sesat berjalan selama ini dan
telah dapat kita memperbaiki diri kita sendiri dengan menemui jalan yang lurus
lagi benar ini, hendaknya
dapat kita menunjukkan, memperbaiki jalan kepada anak-anak kita atau orang yang
sebelum kita atau orang yang mengenal kita atau orang yang mengambil aliran
kita ini untuk memperbaikinya, supaya jangan sampai pula berlarut-larut dia dalam
kesesatan, dia dalam kegelapan, dia dalam menderita batin dan lain sebagainya.
Jadi,
saya katakan tadi, bagi yang telah lama berkecimpung dengan pengetahuan ini,
hendaknya kita kalau terhadap Tuhan tadinya atau dalam ilmu pengetahuan ini,
dari kasar ke halus, halus, halus, halus, halus, halus, sampai begitu halusnya
sampai bertukar kata halus menjadi ghaib. Sehingganya yang ghaiblah ini jadinya
untuk dapat berdampingan dengan yang Maha Ghaib. Jadi kita meningkat,
meningkat, meningkat terus. Walaupun sewaktu-waktu kita turun kembali, dari
dalam kita keluar sebagai seorang manusia yang berbadan yang nyata, dari luar
kita ke dalam sebagai seorang yang
terahsia selama ini letaknya, tempatnya, duduknya dan kita melakukan sesuatu
untuk sesuatu. Hendaknya segala sesuatu yang kita lakukan itu betul-betul
menurut kudrat dan iradat-Nya.
Sebagai
seorang manusia biasa kita tadinya, dengan ilmu pengetahuan kita ini, dengan
telah dapatnya kita merasakan yang zahir dan yang batin, melalui
pancaran-pancaran hujung jari-jari kita, jadi kita meningkat hendaknya dari
manusia awam kepada manusia dalam erti kata yang sebenarnya. Sampai kami dapat mengatakan
seorang hamba Allah dengan rahsia-rahsia diri, dengan rahsia-rahsia yang ada di
dalam diri sendiri, rahsia-rahsia batin, rahsia-rahsia ghaib.
Ini
hendaknya dapat pula kita menyumbang kepada masyarakat, kepada negara, kepada
dunia ilmu pengetahuan, akan apa yang telah kita perdapat ini. Zaman sekarang
kata orang zaman atom, tetapi apa yang ada pada kita ini pun lebih dari atom
macam diperbuat manusia yang dari benda. Ini kan atom Tuhan yang berisikan
elektron, proton, neutron dan segala-galanya? Jadi kalau kita dapat memahami,
itu atom pun juga atom Tuhan, bukan?
Juga
secara ilmu sekarang ini, orang nyata sekarang ini, yang telah mendapat di
dunia ini, bagi kita telah pecahkan itu pula yang mana yang elektron, yang mana
yang proton, yang mana yang neutron. Pada kita yang dapat memahami, ini juga
tak perlu kita takutkan sekiranya terjadi perang atom. Bahkan atom yang dari
benda itu sanggup dimatikan oleh atom Tuhan yang kekal dan abadi.
Kalau
pada ketuhanan kita katakan neutron satu wadah umpamanya, proton itu satu zat
serba zat. Titik-titik pula, electron ini dia, macam stroom (aliran
tenaga elektrik) tadi, bukan?
Elktrositat
ini karan yang sanggup mengatasi karan bikin manusia dari benda ini, hasil otak
manusia. Jadi, kalau kita tahu itu semua, alangkah bodohnya kita rasanya, kalau
itu kita pergunakan hanya untuk yang rendah nilainya dan harganya dan mutunya,
di sisi Tuhan. Seperti saya katakan tadi, sampai
hendaknya dapat pula kita menyumbangkan pendapatan baru kita di bidang metafizika
mengenai atom tadi, elektron tadi, neutron segala macam. Ini zat serba zat. Itu
proton-proton juga.
Akan tetapi ini kekuasan Tuhan semuanya yang berlaku. Jadi kalau kita
perinci satu-satu pula, kita akan menjumpainya pemecahan tadi; yang mana itu
elektron, proton, dan neturon.
Tetapi dalam kesimpulan kita, oleh kerana kita kebanyakan tingkat
ilmu pengetahuan kita di sekolah-sekolah rendah umpamanya atau sekolah
menengah, mengenai zat serba zat atau mengenai atom proton tadi, mungkin tak
termakan oleh fikiran kita.
Kita kembalikan saja kepada tenaga-tenaga ghaib, kepada tenaga-tenaga
di bidang metafizika. Jadi, kita mempunyai metaenergy; tenaga ghaib,
yang dapat digunakan dan dikerahkan dengan sungguh, untuk keperluan sesuatu.
* * *
Dan terserah pada kita pula itu lagi, atau menjadi kewajipan bagi kita,
untuk membawanya, mengamalkannya. Hendak ke mana kita? Mahu apa kita? Dan
sekarang, bukan? Hendak ke mana saudara-saudara akan kami bawa?
Macam berkali-kali kami terangkan, kami bawa ke jalan yang benar,
kami pimpin, kami bimbing sampai menjadi orang. Dan ingatlah, mereka-mereka
yang telah mengalami macam umpamanya ijazah dikatakan istilah di sini, dari
terbaring sampai dibawanya duduk sendiri dan di situ sampai bisa berdiri,
sampai boleh berjalan sendiri. Itu luas pengertiannya.
Ertinya, dengan benda ini, bagaimana kedudukkan kita nampaknya?
Boleh kita duduk sendiri dengan pantas? Habis itu, dibawa tegak sendiri? Ertinya:
Bolehkah? Pandaikah kita? Sanggup berdiri sendiri dengan tegak, lurus yang
dikehendaki? Ini! Waktu membawakan tadi itu, dapat kita menilai seseorang.
Sudah bolehkah orang itu berdiri sendiri? Bagaimanakah orang itu dengan
kedudukannya? Kita lanjutkan terus sampai orang itu bisa berjalan sendiri. Itu
kita lihat pula bagaimana perjalanan orang itu.
Cuma
bagi kita, atau anak-anak kami yang telah dibenarkan membuka, kami ijazahkan,
waktu itulah kita lihat. ‘Mana yang pincang, kita perbaiki kedudukannya,’
katanya. Kalau dalam pekerjaan goyang dan segala macam, dilihat; cara dia duduk
bagaimana? Itu kedudukan yang empuk umpamanya, tetapi dia tak pandai duduk
dikerusinya. Mungkin dia tak dapat harga(penghargaan) dari teman-teman sejawat,
atau dari kawankawannya.
Tetapi
kalau dia duduk pada tempatnya, di kedudukan yang betul, dengan tata-tertib
yang seharusnya dan bagaimana semestinya, mungkin kedudukan dia tak akan
goyang. Dan mungkin pula dia akan meningkat sesudah itu. Pada akan dibawa boleh
berdiri sendiri, dengan tidak susah payah dia berdiri di telapak kakinya.
Sampai dia bergerak berdiri sendiri. Itu pun kita perhatikan dan juga kita
tengok caranya dia membawakan dirinya tadi, sampai bisa tegak berdiri sendiri;
yang mana segalanya kita perbaiki
pula, supaya tegaknya tadi tegap, mantap dan seterusnya kita suruh dia sampai
berjalan sendiri. Jadi, diri yang telah bangun tadi, jalan selangkah demi
selangkah kita perhatikan, sebab kejadian waktu itu seolah-olah orang baru
bangun dari tidurnya, atau seolah-olah si mati telah hidup kembali. Kalau kita
dapat menghalus-halusi itu, di waktu dibuka matanya dilihat ke atas.
“Di
mana sekarang ini saya berada?” katanya.
Pernah itu
mengalami, merasakan ijazah maka terus begini. Itu orang, kalau kasar dikatakan
baru bangun dari tidur. Tetapi sebenarnya, halusnya pula, lebih halus dari yang
kami katakan tadi;
orang
yang telah meninggal, dia hidup kembali di dalam badan diri kita. Ini termasuk
rahsia juga dari pengetahuan kita.
Dia
berfikir, “Di mana saya sekarang? Siapa orang itu?”
Ini
terjadi sendiri perubahan dalam badan diri kita.
Ya,
yang memimpin, sampai terus dipimpin, sampai boleh berjalan, sampai dia berdiri
sendiri, sampai berhadapan satu sama lain, serah terima jabatan atau sesuatu
untuk diamalkannya pula. Ertinya dia telah menjadi orang; dia telah boleh duduk
sendiri, dia telah boleh berdiri sendiri, telah boleh berjalan sendiri dan kita
lepaskan dia. Kalau anak tadi sudah besar dari di bimbingan, dilepaskan.
Majulah ke dalam masyarakat. Memasukilah itu ke lautan kehidupan, tetapi dengan
pedoman yang kita berikan kepadanya.
Tetapi,
sebagai seorang manusia biasa, walaupun dengan namakan sudah ijazah besar atau
kecil dan bagaimana yang kami katakan tadi sudah boleh dilepaskan sendiri, apa
sudah tamatkah sekolah kita namanya itu? Apa sudah betul-betul boleh lepaskah
kita dari bimbingan dan pimpinan dan segala-galanya?
Apa,
tidak apakah kita harus terus bertindak sendiri dan sebagainya dan sebagainya? Saya
katakan tadi, sebagai seorang manusia biasa, memang di sisi Tuhan manusia ini
memang ada tingkat-tingkatnya, berdasarkan kepada hatinya di dalam yang suci
bersih. Sebagaimanusia biasa dikatakan, berdasarkan kepada
amalan-amalannya,tindak-tanduk perbuatannya yang merupakan… ada merupakan dosa,
dan ada merupakan pahala.
Dari
itu makanya, sekali-sekali kami datang ke sini, akan mendatangi anak-anak di
sini umpamanya untuk mengkontrol, memperbaiki keadaan. Sekiranya terjadi sesuatu yang kurang baik atau yang kurang
diinginkan, atau yang telah lupa pada dirinya, atau yang tidak sengaja telah tergelincir
ibarat keretapi dari relnya; untuk dibangun kembali, dibina kembali, dibawa
kembali ke jalan yang benar.
Itu lumrah. Namanya manusia; tak luput dari kealpaan (kelalaian),
dari kesengajaan dan segala macam. Kerana apa? Manusia tetap manusia; tak
terlepas dari intaian syaitan dan iblis. Akan tetapi, di situlah letaknya
bahawa Tuhan itu Pengasih, Penyayang. Tuhan itu Pengampun.
* * *
Memang bermacam-macam kita lihat dalam dunia ini yang terjadi.
Akan tetapi, kalau kita mahu pula membaca riwayat-riwayat, terutama perjalanan
nabi-nabi yang sudah-sudah, ya… ertinya, umpamanya, kepada Nabi Khidir a.s.,
bukan? Tempoh-tempoh dia merosak. Merosak dibuktikan anak lagi kecil, lagi suci
dalam buaian dicekiknya sampai mati, walhal dia seorang nabi.
Tapi Tuhan tidak marah padanya. Kerana apa? Dia seorang hamba Allah.
Dia yang menurut firman-Nya dalam al-Qur’an, yang telah diajarkan ilmu
pengetahuan, yang mengetahui yang ghaib, yang dengan pengertian yang
diperdapatnya itu anak tak dapat dibiarkan menjadi besar hidup terus, kerana
tanda-tanda kepadanya bahawa dia akan mencelakakan orang tuanya, sedangkan ibu
bapanya orang yang soleh. Maka dicekiknya anak tadi sampai mati, dengan memohon
kepada Tuhan. Memang dia, permohonannya dikabulkan Tuhan untuk minta ganti
dengan anak yang soleh.
Dalam hal ini, kita sebagai seorang manusia biasa, ertinya kalau
dengan belum kita sedari betul siapa kita yang sebenarnya, kita pula
membikin merosak, merosak, itu tak dapat dibenarkan! Tetapi dengan bawaan macam
kita tadi ini, kalau kita sendiri ada musuh umpamanya, bukan? Disedari atau
tidak disedari, diketahui atau tidak diketahui, tetapi dengan tidak disengaja,
dengan tidak dihakikatkan, dengan tidak dipandang orang segala macam, diikutnya
yang terasa mungkin akan tunggang-langgang orang di sana
itu! Mungkin akan terjadi sesuatu bagi orang di sana dan mungkin pula besok dia
akan mendatangi kita minta maaf.
Bergerak
saja!
Walaupun
dengan secara ilmiah dengan pengetahuan kita ini, kita ingat si polan.
“Kita
kerjakan si anu!” kata kita.
Kita
pegang, kita mahu banting. Kita banting! Itu mungkin dia muntah-muntah darah
itu. Tetapi, ini ada perhitungannya. Tuhan tidak membenarkan itu! Sudah hukum
berjalan untuk itu, walaupun pada hukum-hukum dunia tidak bisa ditangkap,
antaranya ndak ada bukti kita membunuh orang itu, tetapi pada mata-mata Tuhan, kita
telah melakukan dengan sengaja, dengan ilmu-Nya menghancurkan dan merosakan
yang kita anggapkan kita lawan.
Tetapi,
alangkah baiknya, dengan jalan kita mohonkan kepada Tuhan dengan sengaja pula,
“Ampunkanlah mereka itu, tunjukilah dia ke jalan yang benar.”
Dapat
perbezaan tadi?
Macam
saya katakan, kalau Gerak Allah semata-mata, antara rasa bagi diri kita yang
menekan hidup kita, orang membenci kita,orang yang memperkatakan, memusuh di
belakang dan segala macam; yang kita tidak ambil peduli. Kita jalan terus
dengan cara membebaskan
diri. Tap! Jatuh dia atau bagaimana besok kedengaran begitu, begitu, begitu...
itu bukan kita yang membuat.
Bukan
kita yang melakukan dengan sengaja, atau dengan sedar untuk membinasakan.
Terjadi mati umpamanya, kita tak kena hukum, sebab kita tidak ketahui itu,
dengan kita tidak disengajakan membunuh seseorang.
Tetapi
kalau kita mahu sengajakan terhadap musuh-musuh, terhadap lawan, terhadap
mereka-mereka yang tak mengerti umpamanya dan yang tak mahu mengerti pada kita,
atau iri hati ke atas kemajuan badan diri kita dan lain sebagainya, kita boleh
dengan sengaja, “Ya Tuhan, ampunilah mereka-mereka itu. Tunjukilah dia.
Tunjuki. Tunjukilah dia ke jalan yang benar.”
Insya-Allah.
Tentu akan berkurang musuh kita. Mungkin akan berkurangan musuh Tuhan dan
sebagainya. Jadi dapat dimengerti kalau dengan sengaja, bukan? Dengan
hujung
jari-jari kita ini telah tembus, kita katakan,
“Ya
Tuhan!” Ini dengan sengaja, “Bahawa Engkau telah mengetahui segala-galanya, apa
yang telah diperbuat oleh mereka-mereka terhadap badan diri kami, terhadap
anak-anak buah kami, terhadap keluarga kami dan lain sebagainya. Ampunkanlah
mereka-mereka itu. Tunjukilah dia ke jalan yang benar.”
Ini
satu yang disengajakan dari kita peribadi. Ertinya, oleh kerana kita menganggap
bahawa kita tidak ingin manusia celaka, sebab kita satu nenek, satu moyang. Akan
tetapi, satu jalan lagi, macam kita tidak ambil peduli. Apa yang terasa bagi
kita? Apa yang menyakitkan badan diri kita? Apa yang menekan kehidupan kita,
sampai sesak nafas, kita bebaskan dia!
Jadi,
dapat kita memahami, bukan? Dengan apa yang telah adapada kita ini, barang
disengajakannya kalau kita sengajakan mempergunakannya dan memakainya, ertinya
lakukanlah untuk kebaikan dan membaikan; kalau tidak satu jalan yang menyeluruh
terserah kepada-Nya, telah menjadi kepunyaan-Nya ini semua.
Turutkan
saja apa yang mendatang. Dia sendiri akan berbuat. Dia sendiri akan
menyelesaikannya.
Atau
masih kita sebagai seorang manusia; lantaran begitu orang bikin kepada kita,
ingat saja kepadanya. Tunggu sampai gerak datang, akan diselesaikan sendiri
juga. Tak perlu kita sengajakan supaya dicabut nyawanya supaya, supaya… dengan
pengetahuan kita ini.
Dan
buktikan kepada masyarakat, kepada orang ramai akan kebenarannya ilmu
pengetahuan kita ini. Supaya apa? Mereka-mereka itu, orang ramai itu,
masyarakat dapat merasakan akan itu kelazatan, hikmah atau kiramah-nya
ilmu pengetahuan kita ini.
Kita
perhatikan saja umpamanya, bukan? Perhatikan saja saya katakan, kalau kita
dengan bawaan kita ini, dalam memasuki dari luar, dari rumah kami di sini, di
mana kami berada, perhatikan udaranya. Dengan cuba memasuki rumah orang lain
dengan bawaan orang itu, tentu akan berlainan. Oleh kerana apa? Di diri kita
kita tanam yang baik dan membaikan tadi, dengan ilmu kita yang benar.
Dalam
panas terik matahari orang kepanasan. Saya pernah mengalami itu di satu
kuburan. Orang pada berlindung dekat-dekat saya duduk. Padahal terus tidak ada
batang kayu. Saya sendiri sampai hairan segala macam. Belakang baru
diceritakannya,
pengalamannya,
katanya.
“Tak
merasakan kepanasan,” katanya. “Seolah-olah dipayungi.”
Saya
sendiri itu tidak tahu. Mungkin juga orang-orang yang pernah mendatangi saya ke
rumah saya umpamanya di Jakarta, di Palembang di mana kami duduk, tempoh-tempoh
ya, saya sudah berkehendak supaya dia berangkat, tetapi kalau kita suruh dia,
‘Pulanglah!’ begitu tentu kasarnya kita, atau bagaimanalah
rasanya, bukan? Tetapi bagaimanalah… padahal dia sendiri tidak ada ingatan
hendak balik.
“Senang saya di sini, dengan hawa yang sejuk di sini,” katanya. Tempoh-tempoh
si sakit umpamanya, saya dudukkan diri saya di Jakarta atau di Palembang,
pernah dulu sebagai si pengubat, orang pada datang, dua tiga apa-apa. Lagi kita
melakukan tugas
terhadap seseorang, yang lain menunggu ini belum apa-apa, kena hawanya
sudah baik.
“Jadi, sudah ini, mahu apa lagi? Sila masuk? Bagaimana?”
“Sudah baik Pak. Tidak apa-apa saya lagi.”
“Pulanglah.”
Kena hawanya saja. Cubalah!
Dan begitulah, ertinya macam saya tegaskan tadi, bertambah hari,
bertambah pekan (minggu), bertambah bulan, bulan menjadi tahun, ini dalam
pengertian dalam perjalanan kita hendaknya jangan sampai di situ ke di situ
saja kita. Kita meningkat terus.
* * *
Dan yang penting pula, dari pengalaman yang sudah-sudah, kita harus
berani membawakan hidup, memasuki hidup dan kehidupan dengan benda kita ini.
Sebab apa? Kita telah bersertanya dan dia telah berserta kita. Hadapi segala
sesuatunya itu.
Berani, saya maksud, tidak kita harus memukul orang! Tidak!
Ertinya, segala sesuatunya jangan menjadi satu keragu-raguan. Jadilah, menjadi seorang
yang bertuhan dalam erti kata yang sebenar-benarnya.
Yang tidak gentar, ngeri dan takut menghadapi hidup dan kehidupan.
Walaupun angin puting-beliung, walaupun badai taufan, walaupun
telur sendiri pun bertaburan segala macam, dengan ini jalanlah terus! Duduklah
terus! Berbuatlah terus! Insya-Allah.
Mudah-mudahan.
Dan
saya mengalami sendiri dulu, memang Tuhan mentakdirkannya atau bagaimana, waktu
peristiwa di Jakarta dulu; pemberontakan komunis apa-apa. Saya di situ betul!
Sebelum itu kejadian, saya tengok di sana kesibukan banyak terjadi. Saya ndak mengerti
pula waktu tu kenapa saya diharus berangkat dari Palembang ke Jakarta. Sampai
terjadi itu penyembelihan jenderal-jenderal, tetapi saya dalam pada jalan
terus. Saya tengok itu meriam penangkis. Saya tengok itu tank segala
macam. Saya jalanlah. Saya dengar letupan.
Bahkan
kawan (Pak Anas) yang saya bawa, dia minta pulang ke Pelembang. Hari sudah
malam pula. Tetapi dengan pengetahuan ini kita bukan kita lagi. Kita berbuat
pula sesuatu untuk sesuatu dengan tidak kita sedari dan ketahui. Selesai semua sekali,
setelah terbongkar rahsianya, itu Lubang Buaya! (Peristiwa Lubang Buaya).
Sampai orang beragama waktu itu sampai bersatu; Islam, Kristian, Buddha segala
macam, menghentam merejam komunis.
Selesai
kejadian itu baru saya kembali ke Palembang. Belakang telah kita lihat kembali…
kembali… kembali… sejarah, bukan? Saya sebagai seorang manusia waktu itu,
bukan? Sangat merbahaya betul dalam bandar Jakarta, bukan? Kalau terjadi
apa-apa, pengeboman udara umpamanya, tetapi tidak ada perasaan waktu itu,
gentar. Ndak ada perasaan takut! Ndak ada! Ndak ada! Ertinya, dengannya tadi.
Jadi hadapilah segala-galanya dengannya, dengan dia, dengan dia yang kita
rasai. Pergilah ke mana-mana. Pergilah.
Biar
malam hari seorang diri, tetapi dengannya.
“Oh, di
sana ada penunggu!” kata orang.
Pergilah! Dengannya! Dia akan lari lintang-pukang.
* * *
Ya! Hari sudah jauh malam, bukan?
Ada yang datang dari jauh. Jadi hendaknya apa yang telah kami berikan
tadi, apa yang telah kami terangkan tadi, hendaknya menjadi satu pedoman pula
hendaknya, untuk masa yang akan datang yang akan ditempuh.
Bimbinglah orang-orang ramai. Bawalah anak-anakmu kepada jalan
yang benar. Tunjukkan jalan yang benar. Pimpin. Bimbing.
Dudukkan pada kedudukkan yang sebenarnya. Pincang kedudukannya
diperbaiki, sampai boleh dia berdiri sendiri, sampai dia dapat tegak pada
telapak kakinya sendiri, bahkan sampai dia berjalan dengan sendirinya. Macam
kalian juga semua sekarang ini, pada berjalan sendiri segala macam. Tetapi, walaupun kami jauh, tetap
dalam pengamatan kami. Dan memang bermacam-macam yang akan terjadi. Ibarat
orang banyak anak, ada anak yang nakal, ada setengah nakal dan ada yang
penurut, ada yang pendiam.
Tetapi, harus kita hadapi itu dengan pengetahuan kita. Jangan dengan
fikiran kita. Saya kira kalau kita hadapi dengan fikiran, ini akan mengadu begitu,
terus akan mengatakan begitu, maka akan naik darah hendak marah dan sebagainya.
Kita dengar. Kembalikan kepada-Nya. Insya-Allah dengan sendirinya
penyelesaian akan timbul.
Tentu akan mengalami nanti satu saat umpamanya, orang luar saja,
dari belakang dia mahu marah pada kita. Dia turut kita. Kita dengan tenang. Ada
pengetahuan ini, kita tenang. Undur maju dia akan mendatangi kita. Tak usah…
walaupun kita lihat dari jauh, apa
yang akan kita baca?
Tidak! Ingat saja ada. Ya! Gerak-geri kita lagi macam ini. Kita tenang. Sebenarnya kita tenang, dengan sendirinya dia tertarik, dibawa tenang pula. Dengan gerak-geri kita sendiri, kaki kita sendiri, terkunci sudah mulutnya, juga segala-galanya.
Tidak! Ingat saja ada. Ya! Gerak-geri kita lagi macam ini. Kita tenang. Sebenarnya kita tenang, dengan sendirinya dia tertarik, dibawa tenang pula. Dengan gerak-geri kita sendiri, kaki kita sendiri, terkunci sudah mulutnya, juga segala-galanya.
Itu
ketentuan dari gerak-geri ini.
Maka,
gerak ini tidak ada cakap baginya. Akan jadi satu perubahan, begini duduknya
kita ini, kita ikut. Dari dalam tadi membawakan begini, kaki dan segala macam.
Itu rahsia kita dalam ilmu pengetahuan ini.
Jadi,
dalam segala hal, kemukakanlah diri tadi. Jangan badan!
Ertinya,
kemukakan diri tadi, rasa ini terus mesti ada. Dia paling di muka letak ini, bukan?
Dan pergilah ke mana-mana. Nyatakan diri tadi. Ini tambah memancar keluar.
Tambah nyata diri kita pada orang ramai, pada orang lain, pada orang berilmu,
pada orang tidak berilmu dan sebagainya.
Mungkin
satu saat orang akan bertanya nanti.
“Itu
cahaya! Nur!” katanya, kalau seorang ulama yang sudah bermukim di Mekah
dan segala macam.
“Bagaimana
anak bisa dapat ini? Apa tarekat yang engkau pakai?” katanya.
Sedangkan
kami sendiri masing-masing tak mengerti, tak tahu.
Memang
tak masuk tarekat, kita. Tetapi, kita telah bergerak di bidang nur-Nya,
di bidang rahsia-Nya. Sedangkan dia, orang itu secara ilmunya, secara tarekat
Naqshbandi dan segala macamnya, bagaimana cara mendekatkan diri kepada Tuhan?
Bagaimana supaya dia sampai kepada cahaya-Nya itu? Itulah dengan hakikat tadi.
Dengan amalan segala macam. Sebut nama Allah. Zikir siang malam segala macam.
Cara tarekat kurang makan, kurang tidur, kurang rumahtangga dan kurang
pergaulan.
Tindakan kita semuanya dengan ilmu pengetahuan ini, bergelimang
sudah dengan nur, nur, nur. Cubalah bayangkan!
Jadi, perbaiki keadaan masa yang sudah.
* * *
Hari sudah jauh malam.
Insya-Allah, dengan izin Tuhan. Semoga Tuhan akan memanjangkan
umur kami, sehingga dapat pada lain kesempatan dan lain perjumpaan, kita dapat
bertemu kembali. Insya-Allah, lain waktu, pada lain bulan, lain
masa, lain keadaan.
Dan kami nasihatkan, jangan lupakan ‘dia.’
Dan sekali-kali, berhubunglah satu sama lain untuk menambah-nambah
pengalaman. Sebab, mungkin sedikit masa lagi nanti Singapura, Johor, Melaka,
Kuala Lumpur, Pulau Pinang atau di mana saja yang telah mengamalkan pengetahuan
ini, saya akan menyerahkan segala-galanya kepada kalian semua di sini. Yang saya
maksud, bentuklah sesuatu untuk dapat memperkatakan, bermusyawarah atau
bagaimananya sekali-sekali umpamanya, untuk dapat kenal-mengenal satu sama
lain; orang dari Singapura, Johor, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.
Jadi kita telah dapat berjumpa, walaupun kami telah bersertanya. Insya-Allah.
Mudah-mudahan Tuhan akan Melindungi kita semuanya. Tuhan akan
Mencurahkan Rahmat-Nya pada kita semuanya, dengan berjayalah kita
masing-masing di bidang hidup dan kehidupan, sampai ke anak cucu kita di
belakang hari. Insya-Allah.
Hari
sudah jauh malam. Kita akan kembali. Besok akan bekerja. Kita akan
jumpa lagi.
Pada
malam yang penghabisan perjumpaan kita di sini, bukankah telah kami katakan
‘kembali ke pangkalan?’
Sampai
kita berjauh-jauh malam, inilah dalam perjalanan, bukan? Ngantuk mata, dan
segala-galanya. Terjadi apa-apa di badan diri kami, kita serahkan kepada Tuhan
semuanya, yang akan rugi rasanya kita bersama dan segala sesuatunya pedoman
sebagai pegangan mengenai ilmu pengetahuan ini, rasanya telah banyak kami
gambarkan, telah banyak kami terangkan, telah banyak kami jelaskan dan lain
sebagainya, hanya tinggal mencari pengalaman lagi, praktikal, dan kami yakin,
dan kami yakin bahawa segala sesuatunya akan terjadi yang memuaskan dengan
tujuan yang baik mempergunakan benda kami ini, barang khusus ini, dan juga jangan
takut-takut ragu-ragu mencari pengalaman, membikin pengalaman, mengadakan
percubaan–percubaan untuk dapat kita mengerti, untuk dapat kita meyakini pula
akan kebenarannya ilmu pengetahuan kita.
* * *
Dan kami katakan, malam penghabisan agaknya untuk kali ini, kita
berjumpa di sini. Besok rencana kami akan kembali mendatangi kawan-kawan yang
lain di Melaka, di Kuala Lumpur dan lain.
Ertinya, apa yang kami tinggalkan, apa yang telah diperdapatdari
kami, yang merupakan penerangan, perkataan, dan yang berupa gerak dan
mengerakan, isi kaji dan sebagainya, betul-betul hendaknya, dapat hendaknya,
difahami.
Dan dapat dipergunakan terutama untuk kebaikan diri sendiri, kebaikan
rumahtangga, kebaikan keluarga, kebaikan tetangga, kebaikan kampung dan
halaman, terus kebaikan bangsa, agama dan negara.
Ya, memang ada perpatah, orang ada mengatakan; ‘ada masaberkumpul,
ada masa berpisah,’ tetapi bagi pengetahuan kita ini, oleh kerana pengetahuan
kita berlahir dan berbatin, rohaniah dan jasmaniah, mungkin cara berkumpul
macam ini yang dimaksud… apa yang dikatakan tadi, ada masa berpisah dengan
pengertian kami ertinya badan di lahir mungkin akan berpisah buat sementara.
Kita harapkan buat sementara, kami katakan. Tetapi di batin, di bidang ilmu
pengetahuan, kita senantiasa berdekatan. Yakinlah itu! Percayalah itu!
Dan ada kami katakan juga pada malam sebelumnya, bukan?
“Ingatlah
selalu kepadanya supaya kita tetap diingatinya pula.”
“Ingatlah
selalu kepada-Ku,” kata-Nya, “supaya Kami mengingati engkau pula.”
Berpisah,
macam dikatakan bukan. Ertinya kembali. Pulang kembali. Adakala kita pecahkan
ada dua: ada kembali untuk selama-lamanya, ada kembali pulang ke tempatnya, ke
asalnya. Tempat kampung asal, umpamanya saya di Jakarta. Tetapi untuk kembali…
kembali… kembali dikatakan buat selama-lamanya itu akan terjadi pada tiap-tiap
diri kita masing-masing. Walaupun bagaimanapun kita, kasih sayang terhadap
seseorang; suami dan isteri, ibu dan anak, bapak dan anak, tetapi pada kejadian-kejadian
yang satu itu, tidak ada semua yang sanggup mempertahankan atau menolong kita.
Maka itu, hanya kita sendiriyang akan langsung berhadapan dengan-Nya, Yang Maha
Esa, dengan Yang Maha Kuasa.
Tetapi
kembalinya sebahagian lagi: bahagian kedua, ertinya macam sudah… sudah
berkumpul kita di sini, kami datang kami pergi, ya dak? Dengan surat, langsung
kita berhubung secara zahir. Dan yang tak dapat orang-orang di sini atau
anak-anak yang mengetahui, bahawa Kami senantiasa berada bersertamu! Tetapi fikiran
engkau sendiri membuat kami di Jakarta, walhal kami telah ada padamu. Itu maka
kita berjalan, katanya.
Kalau
fikiran kita bawa ke lahir:
“Bapak
tinggal di Jakarta, ada di Jakarta.”
Tetapi,
pengetahuan ini guru yang sejati, bukan?
Kami,
dalam hal ini kami katakan telah ada. Itulah kami. Itulah kita. Itulah dia. Itu
juga engkau. Itu saya. Itu aku. Kan tak jauh kita namanya?
Jadi
sebenarnya, tidak ada bahan-bahan lagi untuk sementara, pada saya lagi, untuk
saya sampaikan, saya keluarkan; ertinya,dalam acara tertentu, dalam perjalanan
kami ini. Ini hari sebetulnya kami berangkat dari Johor. Ini dalam pembahagian-pembahagian
segala macam. Sabtu, sudah. Kami berangkat, ya tidak? Di Penang dua hari. Itu
berangkat dimundurkan juga satu hari, lantaran memikirkan kehendak orang banyak
juga. Ini pun juga lantaran-lantaran dimundurkan juga, sampai besok satu hari
lagi.
Jadi,
tentu agak aneh pula kalau kami katakan: ‘Kami telah pergi sebelum berangkat.
Kami telah sampai di sana sebelum datang.’
Kan
aneh, kan? Aneh kedengaranya. Tak makan di akal ‘kami telah pergi sebelum
berangkat.’ Kalau berangkat saya masih di sini! “Kami telah sampai di sana,
sebelum datang.” Yang pergi, siapa? Yang akan berangkat, siapa? Yang telah sampai
di sana, siapa? Yang belum datang, siapa? Memang dalam pengertian, perjalanan
pengetahuan kita ini, banyak itu kata-kata sulit, kata-kata pelik, bukan?
Yang
hanya bagi kita yang telah memahami pengetahuan ini, dapat mengerti ke mana
tujuan maksud tadi: Siapa yang pergi? Siapa pula yang tinggal? Siapa yang telah
sampai? Siapa pula yang belum datang di sana? Dan siapa pula yang telah pergi
ke sana? Siapa pula yangtinggal di sini, sekarang ini?
Kenapa
dapat dikatakan begitu?
Kerana
pada kita telah terjadi satu belahan, antara badan dan diri, antara rohani dan
jasmani kita. Telah dapat kita merasakan antara badan halus dengan badan kasar,
antara yang ghaib yang ada di diri kita sendiri dengan yang nyata.
Kalau
dia telah pergi, katanya, maka tinggallah saya di sini lagi, tidak? Dia itu
siapa? Saya yang ditinggalkan di sini, siapa?
“Saya akan
menyusul juga.”
Ini
terselit dalam rahsianya, perjalannya, pengetahuan kita ini juga. Kalau dalam
berupa bentuk, bukan? Di bidang aruah dikatakan tadi, dalam perjalanan
pengetahuan kita ini, kita akan berubah-ubah. Kadang-kadang tenaga yang kuat,
kita. Kadang-kadang macam orang tua, kita, lemah segala-galanya, atau orang lain
kadang-kadang pandang kita macam orang tua, kita, macam anak muda, kita. Jadi,
kita sendiri tak dapat menengok badan diri kita sendiri, dalam perasaan rasa
gagah atau lemah. Kalau itu terjadi, tak usah dihiraukan. Batuk kita jangan
terus hendak pergi ke doktor.
“Saya
sudah kena. Lemah badan. Apa ini?”
Dan
terutamanya yang penting, “Siapa aku sekarang ini? Siapa saya sekarang ini?”
Dengan
connection ke diri sendiri tadi, nanti baru dapat jawapan sendiri pula
kita, bahawa telah terjadi satu perubahan di dalam ‘alam tengah’ kita, medium
kita. Seorang medium akan berubah-ubah.
Habis
itu, letih segala macam, “Kenapa saya letih?”
Kita
fikir ke dalam. “Apa ini, ya?”
Walaupun
rasa capek (letih), yang perlu dulu sebelum kita mengatakan sakit segala macam,
“Siapa saya ini, sekarang ini?”
Mungkin
seseorang yang di sana lagi sakit, berniat hendak datang kepada kita, besok
umpamanya. Dia itu telah pergi, tetapi belum berangkat. Tetapi dia telah datang
pada kita. Itu merasa sakitlah kita.
Jangan!
Jangan membuang-buang duit! Percuma saja nanti pergi ke doktor inject segala
macam; sepuluh Ringgit, lima belas Ringgit, dua puluh Ringgit, tiga puluh
Ringgit.
“Kontrol,
siapa saya?”
Dengan
tenang saja, datang gerak berubat sendiri.
“Aaaak,”
katanya.
Berubah
keadaan.
Jadi,
“Kontrol, siapa saya?”
Sakit
kepala.
“Yang
sakit kepala ini, siapa? Letih tulang segala macam, ditunjuk. Siapa ini?”
Kenapa
tempoh-tempoh diri sendiri juga berkata, “Kenapa aku jadi macam ini? Apa
salahku?”
Kita
tenang. Jadi kalau kita telah berpengalaman dalam itu, tak tidak menjadi soal
satu juga. Sekarang pengalaman saya belakang ini, bukan? Penyakit orang saya
bongkar, saya pula yang berak cirit-birit! Cubalah tolong orang, diubat. Orang
itu pergi, tak tahan lagi. Jamil (Haji Jamil Samad) menjadi satu perhatian.
Kadang-kadang dua tiga kali ke belakang.
Tanya dia.
“Jadi,
tak boleh tahan lagi?”
Itu
saya bilang, memang aneh kita dengan pengetahuan kita ini.
Terjadi
batuk segala macam, “Siapa yang batuk ini? Mengapa saya batuk? Kenapa dia
batuk? Kenapa aku batuk?”
Tenang
saja. Atau, “Apa aku tak boleh dibaikkan? Dibikin baik ini penyakit.”
Itu
ada di kiri kanan kita. Dia dengar suara kita, bukan? Sudah tembus alam tadi, bukan?
Kita tenang saja. Nanti gerak sendiri menggerakkan. Tempoh-tempoh, memang batuk
betul kita. Ini di alam medium, di alam… di alam… di alam… di alam malakut,
di alam jabarut, bukan? Di ‘alam tengah’ tadi, itu kita bertenang.
Filem negatif yang tadi ditukar. Berubah. Jadi, mungkin pada kala itu,
seseorang orang dulukala umpamanya, mendampingi kita. Yang dia punya penyakit TB
atau apa-apa.
“Uhuk!
Uhuk! Uhuk! Uhuk! Uhuk! Uhuk!”
Jadi,
jangan dijadikan diri kita batuk kering! Diperhatikan dua hari yang sudah,
batuk tidak?
“Uhuk!
Uhuk! Uhuk! Uhuk!”
“Kan
tadi malam juga. Hari ini, mana?”
Tetapi
dia di saat itu, duduk di dalam badan diri kita, bukan?
Mengakui
kita, tidak? Kita telah mendapat pengakuan dari Yang Maha Berkuasa tadi. Jadi
disuruh dampingi kita. Kita, “Kontrol, siapa saya sekarang ini?” Mungkin dia
sendiri berubah yang lain.
Satu
pergi satu datang. Itu perjuangan kepada seseorang. Bukan macam bomoh. Dia
mempunyai jin seribu, katanya. Kita cukupkan pula. Kita, kami mempunyai banyak
orang, apa yang ditakutkan?
Tetapi
kalau kita berdiri kepada keakuan kita sendiri, di situ baru gementar tegak
bulu roma segala macam! Dengan ilmu pengetahuan kita ini, kita orang banyak.
Bukan satu, bukan dua, bukan tiga, bukan empat, bahkan ribuan. Mungkin juta.
Jadi, mungkin macam-macam pula terjadi, terasa, pada badan diri kita; orang tua
batuk segala macam, sakit perut segala macam. Itu hanya sementara menanti dia
berangkat. Digantikan pula oleh yang lain.
Jangan
pula dikatakan kita berorang halus! Bukan! Tidak! Orang halus tidak bicara,
bercakap, antara satu sama lain! Tidak! Itu terjadi dengan sendirinya, berkat
dari ilmu pengetahuan kita ini.
Jadi
kalau kita halusi, halusi sendiri, kita sendiri mungkin akan boleh kita cakap,
mungkin kalau kita inginkan, “Hiduplah di hadapan kami, di hadapan saya ini.”
Mungkin
dia akan berupakan betul. Kalau kita tidak takut, diaakan duduk. Kalau kita
mahu melatih menjurus ke sana. Kita ada orang yang ketiga, mungkin lebih. Ikut
saja jadi, empat mata bisa terjadi. Jadi keakuanku tadi, keakuanku… keakuan
kita sendiri tadi bererti, kita tidak berdiri sendiri
dalam ilmu pengetahuan ini. Kita berada orang banyak, bahkan ‘silih-berganti’
mendampingi kita.
Jadi, kami ini dari kiri masuknya, orang keras sedikit. Orang dari
kanan, toh tangan kiri berubah pula. Jadi, gerakan itu terjadi tanpa kita
sedari. Saya kira terjadi sesak nafas segala macam. Kita, “Kontrol, siapa aku
sekarang? Kenapa aku jadi begini? Biasanya aku tidak begini.”
Tanya diri sendiri. Kita tenang saja. Sampai kita menjadi satu, menjadi…
menjadi tahu hendaknya, mendapat tahu bahawa ini kepunyaan orang ramai, bukan
kepunyaan kita lagi. Pergi satu datang satu, pergi satu datang satu, pergi satu
datang satu, jadi kepunyaan orang ramai.
Secara zahirnya saya sekarang ini kepunyaan orang ramai; orang Johor,
orang Melaka, orang Kuala Lumpur, orang di Indonesia, di Jakarta, di Medan.
* * *
Dan belajarlah hidup, dengan yang hidup kita. Pun juga kalautadi
malam saya katakan, ‘Perbaikilah keadaanmu dengan apa yang telah ada padamu.
Perbaikilah keadaan di luar dari badan dirimu pun juga, dengan apa yang telah
ada padamu.’
Ini juga, sama juga, tapi bunyinya lain, kata-katanya:
‘Cukupkanlah kekuranganmu dengan apa yang telah ada padamu.
Cukupkanlah kekurangan orang lain pun dengan apa yang telah ada padamu.’
Bisa kita berlatih, kerana kekurangan tenaga. Kita tenang.
Dengan itu, kita cukupkan. Mungkin kita sakit, kita ubati denganapa
yang ada. Dengan itu, kekurangan orang lain juga. Sakit, dengan ini
juga. Termasuk ini juga kekurangan perbelanjaan keluar, tapi geraklah. Insya-Allah
akan mendatang.
Di
luar cukupkanlah. Jadi cukup-mencukupkan. Cukupkanlah kekuranganmu dengan apa
yang telah ada padamu. Cukupkanlah orang lain pun juga dengan apa yang ada
padamu. Dengan ini juga.
Akan
sejarah, oleh kerana… saya bukakan kisah di zaman nabi Daud. Dua orang
bersaudara itu, kan mendatangi nabi Daud untuk mencukupkan? Satu orang, bukan?
Mempunyai kambing satu ekor.Satu orang punyai sembilan puluh sembilan (99)
ekor. Yang punyasembilan puluh sembilan ekor, mahu ambil satu ekor untuk mencukupkan
kambingnya jadi seratus (100). Sedangkan satu orang hanya satu ekor.
“Masakan
aku punya satu, engkau minta juga? Apa lagi ada padaku? Aku sudah cukuplah
dengan satu ini.”
Soalnya
soal cukup-mencukupkan. Yang sembilan puluh sembilan sudah begitu berapa
banyak, tapi merasai belum cukup. Mengambil orang punya mahu mencukupkan. Yang
punya satu sudah merasa cukup dari yang tadi, tapi dia tak boleh mencukupkan kekurangan
orang.
Jadi
persoalannya sekarang, kekal sebagai lawyer umpamanya, dak? Bagaimana
kita dapat mencukupkan kekurangan orang dengan tidak merugikan ke diri kita
sendiri?
Atau
bagaimana supaya kita dapat mencukupi kekurangan kita, dengan tidak merugikan
ke diri orang lain? Itulah dia, cukupkan kekurangan dengan apa yang telah ada
padamu. Cukupkan kekurangan dengan apa yang ada padamu. Kita tidak rugi.
Cukupkan!
Dapat faham? Dapat mengerti? Insya-Allah.
Bawakanlah
itu. Pegang teguhlah itu.
Jadi
kiranya cukuplah, bukan? Terlampau banyak bicara, kalau hanya bagi angin lalu
saja, bukan? Satu-satu, tapi pegangkan dia. Amalkan. Praktikkan.
Lain
dari itu, kami berapa hari, berapa malam, kami di sini dalam pergaulan kita,
kiranya ada perkatan kami yang puas atau kurang layani oleh kami dalam ilmu
pengetahun ini, mungkin pinta lain dan lain yang diberikan umpamanya, kami
harap dalam hal itu kami diberi maaf. Dan begitu juga segala bentuk bantuan
atau hadiah yang diberikan, atau bagaimanapun pada kami, terima kasih dengan
iringi doa, atau sama-sama… semoga Tuhan dapat menjumpai kita antara satu sama
lain di lain waktu, dan kita berceramah.
Macam
dikatakan tadi, jangan kita berjauh malam. Berilah kesempatan kami untuk rehat.
Kami pun berjalan jauh. Besok, selamat tinggal buat sementara. Jauh tapi dekat,
dekat tapi jauh.
Sekian.
(Tarikh
dan tempat selesai transkrip tidak dicatatkan.)
.
No comments:
Post a Comment