🌼 Kuliah 3 🌼
Johor Bahru
14 September 1973
Ya, telah berjumpa pula kita kali yang kedua pada malam ini di sini.
Tadi malam telah kami kupas, telah kami sampaikan, telah kami terangkan, apa
yang sebenarnya ilmu pengetahuan kita ini; dari mana asalnya, dari mana titik
tolaknya kita, dan serbagunanya, kebolehannya dan lain sebagainya
pedoman-pedoman untuk cara memakainya, membawakannya.
Bahkan telah kami terangkan pula asal-usul, sebab-musabab
makanya ilmu pengetahuan ini kami perdapat, kami perolehi, atau sampai kepada
badan diri kami.
Dan pada malam ini, rupanya dikehendaki juga supaya suara saya
ditinggalkan di sini, sebagai sambungan dari apa yang telah diterangkan tadi
malam.
Ya… apalah yang akan saya sampaikan lagi? Dan apalah yang akan
saya terangkan lagi? Cuma saya ingin menegaskan kembali, ‘Perbaikilah badan
dirimu sendiri masing-masing dengan apa yang telah ada padamu.’
Cuba fahamkan itu betul-betul, ‘perbaikilah keadaan badan dirimu
sendiri masing-masing dengan apa yang telah ada padamu’ atau dengan apa yang
telah diterima dari kami. Yang tadinya pada sebelumnya ada pada engkau,
walaupun sebenarnya telah ada akan tetapi masih terahsia letaknya. Dan melalui
badan diri kami, melalui wakil-wakil kami, yang terahsia tadi kami pecahkan rahsianya!
Sehingganya engkau yang terkurung, yang terkongkong tadinya, sudah boleh bebas bergerak keluar untuk melakukan sesuatu
dengan sesuatu, dengan apa yang telah ada padamu.
Tetapi, dalam perjalanan saya berulang kali ke Malaysia ini, Singapura,
Johor, Melaka, Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan lain-lainnya, ertinya saya
sendiri belum berasa bergembira melihat kebolehan-kebolehan yang telah
dilakukan atau diperdapat oleh anak-anak kami tadi. Atau oleh mereka-mereka
yang telah menerima aliran tadi.
Kerana apa? Masih banyak juga kami lihat, cara membawakannya
kurang sempurna. Cara memahaminya kurang lengkap. Cara-cara pengertiannya juga
kurang tepat.
Yang dicari tadinya yang tidak ada. Sekarang dia telah ada.
Yang ada itu masih dicari juga lagi. Yang telah ada itu, yang
telah diperdapat dari kami? Engkau yang telah bebas dari dalam badan dirimu
sendiri, engkau yang telah kami pecahkan rahsia dirimu melalui hujung-hujung
jari-jari kami, sampai kami dapat mengatakan bahawa, ‘Jauh jarak antara kita
satu sama lain, antara engkau dengan Tuhan-mu, antara kita satu sama lain, dan
lain sebagainya, itu jauh tidak ada antaranya lagi, dekat pun tidak ada batasnya?’
Seperti yang telah dikupaskan tadi malam, dinding-dinding yang menghalangi,
yang zahir, yang menghalangi di antara kita satu sama lain itu telah tembus.
Kita masing-masing telah menembus alam kita sendiri, iaitu badan diri sendiri,
sehingga kita telah dapat keluar dari alam kita sendiri di dalam, menuju ke
alam Akbar! Atau ke alam saudara-saudara sendiri masing-masing.
Dari itu maka yang kami katakan, pelajarilah apa yang telah ada itu!
Cari apa itu percubaan-percubaan. Bikinlah eksperimen dan sebagainya, diri yang
sebenarnya diri, diri yang berdiri dengan sendirinya bagi badanmu sendiri, yang
telah boleh dapat memancar melalui saluran-saluran pintu-pintu tertentu.
Sebenarnya itu dari keseluruhan badan telah memancar itu!
Akan tetapi, kita titik-beratkan dapat merasakan kepada hujung
jari-jari kita. Memancar, kami katakan, ertinya, tembus melalui saluran pintu
yang tertutup tadi, sehingganya dengan pancaran tadi, kita boleh dapat menghubungi
satu sama lain. Macam saya katakan tadi; ‘jauh tak ada antara, dekat tak ada
batas.’
Ertinya kalau dititik-beratkan
sekarang kepada hujung jari macam tadi, kita tunjuk saja ke
situ, ertinya sampai.
“Insya-Allah,” katanya.
Dan begitulah. Maka dapat saya mengatakan, ‘Perbaikilah keadaanmu!
Terutama badan dirimu sendiri, dengan apa yang telah ada padamu sekarang ini.
Lakukanlah segala sesuatunya, terhadap keluar dari badan dirimu sendiri, pun
juga dengan apa yang telah ada padamu sekarang ini.’
Apa itu yang telah ada padamu sekarang ini? Apa itu yang telah ada
padamu? Apa itu rahsia yang kami katakan telah kami pecahkan? Dan, di manakah
letaknya rahsia itu setelah pecah?
Itu dapat dijawab. Rahsianya terletak pada rasa-rasa yang terasa
pada hujung jari-jari kita, sehingga dapat kita mengatakan itu rasa yang mengandung
rahsia.
Saya lihat, kebanyakan, atau sebahagian, bergerak tidak mengira rasa
itu lagi, melainkan kelazatan membawa badan bergerak tadi sampai lupa diri sendiri,
sampai tak tahu jalan pulang! Ertinya, jalan kembali kepada ke diri sendiri.
Itu saya terus tekankan rasa-rasa di hujung jari-jari itu. Itu
yang akan diturutkan! Tetapi, masih dihilangkan perasaan fikiran kepada hujung
rasa itu, sehingganya kesedapan betul rasanya dengan menurut gerak. Gerak,
sampai segala-galanya rasa hawa dingin dan sebagainya. Sedangkan itu tidak
dikehendaki, atau belum dikehendaki oleh jalannya pengetahuan kita ini. Sebab
itu terlampau lekas kita sampai ke atas, sedangkan dari tangga bawah untuk
menuju ke atas belum kita jalani.
Ertinya itu memang akan kita sampai di sana nanti, kita sampai
di atas sana dengan gerak rasa. Nanti dengan badan diri sendiri tadi dengan
tidak mengingat rasa tadi lagi. Tetapi itu bila kita telah banyak pengalaman,
bila kita
telah banyak berjasa kepada pengetahuan ini.
Tetapi, dalam perjalanan untuk ke sesuatu, dalam perjalanan untuk
dalam pengubatan, dalam perjalanan untuk mengubat diri sendiri, dalam
perjalanan untuk menuju Tuhan di dalam erti kata yang sebenarnya, itu rasa tak
boleh dilupakan. Jadi, rasa. Itu letaknya segala rahsianya. Bukan di kepala!
Bukan di otak! Bukandi fikiran!
Di rasa, rasa rahsia. Ertinya, di rasa itulah terletak rahsia-Nya.
Ertinya rasa yang terasa di dalam dada kita tadinya. Dengan tenang dan tekun
kita tunggu sampai terasa pada hujung jari-jari kita, sampai pindah ke sini
(dada). Ini yang kita turutkan lagi untuk melepaskan badan diri, katakan. Atau
membebaskan diri orang, kalau orang minta tolong pada kita. Bukan dalam fikiran
ini!
Ingatlah itu kembali. Saya tekankan; bukanlah dalam fikiran penyelesaiannya!
Itu ilmu doktor fizika. Kita ini bergerak di bidang metafizika; di balik
kenyataan.
Kira-kira kita fikirkan akan kasi apa? Kasi vitamin apa? Kita
dak (tidak) duduk di bangku sekolah. Kita bergerak di bidang rahsia-Nya Yang
Maha Kuasa, di bidang rahsia-Nya yang ada di diri kita sendiri. Yang keluarnya
menyatakan rasa yang dapat dirasakan, dan terasa pada kita. Dan akan terasa
pula pada orang yang kita hadapi, atau yang kita ubat. Dan hanya kita turutkan
sampai hilang pula rasa yang terasa itu pada kita, menandakan selesai
pengubatan, atau pertolongan yang kita berikan.
Dengan itu, kita tarik pelajaran kepada orang itu.
“Bagaimana rasa sekarang?”
Rasa dia orang itu lagi. Rasa kita sudah habis. Rasa dia.
“Ada lega,” katanya.
“Syukurlah.”
Jadi, itulah ditegaskan kembali; ‘pergunakanlah segala-galanya apa
yang ada padamu untuk memperbaiki seluruh keadaan, di luar dan di dalam badan
dirimu sendiri.’
Hakikat dalam hal ini, kalau telah mendalam juga sebahagian umpamanya,
bukan? Tidak ada pada kita. Itu hakikat, ertinya, barang yang dihadir-hadirkan,
yang dibuat-buat. Yang ada pada kita ini Gerak Allah semata-mata.
Isi rasa tadi, kan? Akan mendatanglah itu Gerak Allah.
“Maka bergerak,” katanya berjalan kita, melakukan sesuatu untuk
sesuatu.
Dan pengertian yang sudah juga dapat kita mengatakan, ertinya, dengan
niat, atau dengan kehendak dari kita sendiri, supaya kita boleh silat. Dengan
sendiri dibawanya kita bersilat. Itu ertinya kita kehendaki. Kita latih badan
diri kita, persiapan-persiapan supaya lincah
pergerakan kita. Siapa tahu, bukan? Kalau-kalau ada bahaya.
Kalau-kalau ada apa saja yang akan mendatang; bala
dan segala macam. Kalau kita telah lincah segala pergerakan kita, dengan erti kata
kita sampai menjadi seorang pendekar. Insya-Allah. Segala sesuatu dapat
kita elakkan.
Itu pun juga mengenai hal yang lain-lain. Yang
lain-lain di dalam hakikat dan makrifat tadi. Dalam perjalanan hakikat dan makrifat,
ertinya bagi kita di dalam perjalanan ilmu pengetahuan kita tidak ada hakikat;
ertinya barang yang dihadirkan dan yang dibuat-buat, melainkan Kudratullah semata-mata. Gerak Allah semata-mata. Satu kudrat
dan iradat. Satu gerak yang menentukan,
ketentuan dari Yang Maha Kuasa.
* * *
Mungkin nanti setelah banyak pengalaman kita, telah
banyak kita dapat tahu dan mengetahui, akan banyak pula rahsianya yang lain-lain
akan terbuka. Akan tetapi harus kita sedari dan insafi, bahawa yang dia yang
sebenar dia itu, bukanlah kita yang macam kita ini. Ertinya, keadaannya,
sifatnya ghaib.
Akan tetapi, sebagai seorang yang bertuhankan kepada
Allah dan bernabikan kepada Rasul, kepada Muhammad sallallahu alaihi wa-sallam, kepada seorang, seorang, seorang yang mengerti akan nur (cahaya) tadi, segala cahaya tadi Nurrullah; nur Muhammad dan sebagainya. Nur Suci. Maka akan mungkin bermacam-macam pandangan orang lahir pada
kita.
Ingat! Kalau kita melakukan satu pengubatan
umpamanya, bukan? Dengan kita kemukakan yang suci, yang bersih tadi?
Sedang yang kita hadapi, kalau umpamanya seorang
wanita kita ubat, dia mudah digoda syaitan iblis. Kita ini yang melakukan pengubatan
dengan suci ikhlas macam tadi; begitu dia memandang kita, memandang kita tambah
cantik, tambah cantik, tambah elok tambah elok, mungkin sampai kita kalau lupa
kepada diri kita sendiri kita akan tergoda, akan terpengaruh olehnya.
Ingat! Hati-hati! Di situ daya-daya tadi perdayaan
tadi syaitan iblis dan sebagainya. Tetapi, kalau kita tetap berpegang teguh kepada
rasa tadi, walaupun bagaimana dia; dia ketawa main mata sama
kita atau segala macam, dia buka paha maaf cakap, kalau kita ingat ini (rasa)
saja, kita tak akan terpengaruh. Akan tetapi, kiranya kalau dia ketawa kita
ketawa, apalagi kita sendiri melihat dia cantik, ini itu kan? Sudah. Selesai
sudah itu, kalau jadinya. Ingat!
* * *
Dan pun… pun begitu, pun juga ertinya, dengan apa
yang ada pada kita ini kita boleh hidup sebagai seorang musafir bertahun-tahun.
Sebab apa? Kita telah dapat membezakan, memperbezakan, berpendirian kepada satu
dengan yang lain; antara gerak bersertakan hawa nafsu, dengan gerak yang melulu
oleh tenaga ghaib dari Yang Maha Esa.
Jadi, mungkin dalam praktikal, dalam segala hal
nanti pada kenyataannya akan tersua itu di dirimu sendiri masing-masing nanti.
Itu tersila (terpulang) pada saudara-saudara semua: mahu ke mana, dan hendak
apa?
Tetapi harus kita ingat, bahawa segala tindak-tanduk
laku perbuatan kita, ada mata-mata Tuhan yang mengamat-amati. Ada! Ya! Ada
mata-mata Tuhan yang mengamat-amati, yang mencatat, yang menulis segala-gala
tindak-laku
perbuatan kita dan amalan kita.
Jadi, tadi pernah saya katakan juga kan, bagi seorang laki-laki kita,
bukan? Yang muda gagah perkasa umpamanya, di bidang pengetahuan ini sebagai
seorang musafir umpamanya kita merantau, dan anak-bini tinggal di rumah. Kita
pergi umpamanya dari sini ke Kuala Lumpur, ke Sabah atau ke Penang bukan? Menjalankan
tugas sebulan? Dengan adanya itu, bukan?
Kita insya-Allah. Mudah-mudahan terlepas dari gangguan dan godaan.
Kecuali, kalau kita mahu. Jadi, kalau kita turutkan itu (rasa
yang terasa), tak ada apa-apa! Tak (tidak) ada ingatan sedikit juga!
Rasa, yang terasa tadi. Sebab pada rasa yang terasa tadi itu,
tak ada hawa nafsu di sana. Tetapi kalau kita kembalikan dalam fikiran kita,
dengan kita turutkan, kita satukan rasa yang terasa tadi dengan badan diri kita
sendiri, di situlah timbul hawa nafsu tadi. Sedangkan terhadap orang lain, itu
yang kita kemukakan sekarang, macam saya ini, akan terlihat itu cahaya-cahaya.
Itu nur memancar segala-galanya.
Siapa pula kalau wanita lain tak akan runtuh imannya melihat Nabi
Yusuf, tidak? Cuba bayangkan. Siti Zulaikha (isteri Al-Aziz pembesar Mesir di
zaman itu) diketawakan oleh teman-temannya.
“Masa macam itu? Itu, sudah anu?” katanya.
Dicubanya.
“Kalau ingin tahu?” katanya.
Diundangnya itu bukan? Dipanggilnya wanita-wanita yang banyak
itu di kalangan isteri menteri-menteri segala macam. Disuruh pegang pisau,
satu-satu sama buah epal-lah kita taruh umpama di sini. Dipanggilnya si Yusuf
keluar sebagai pelayannya tadi. Semua sekali menengok, tak sedar tangan mereka
luka kena pisau! Itu cahaya si Yusuf tadi!
Cuba bayangkan itu! Dan perhatikan pulalah bagi mereka-mereka,
atau anak-anak yang telah bergerak di bidang pengetahuan kami ini, dengan dapat
berpegang kepada rasa yang terasa yang dikatakan tadi. Itu cahaya, cahaya dia timbul
itu menjernihkan kening kita.
Tinggal ini sedikit saja makrifat ini. Kalau begitu jadi
begitulah dia. Kalau ya, di-iya-kan. Kalau tidak ditidakkan. Itu harus
hatihati, saya cakap. Jadi, ada jalan untuk keluar. Bukan tidak ada.
Tetapi boleh bini dua tiga, kenapa tidak boleh? Agama membenarkan.
Jangan salah terima ibu-ibu di dalam ya! Jangan marah sama kami. Ini sengaja
diterangkan. Dikupas supaya lebih dapat mengerti. Akan lebih faham. Akan tetapi
sebaliknya, bukan? Terlanjur boleh dua tiga dikatakan tadi ya, perempuan ini
sama saja sebenarnya. Kalau mengatakan di sana cantik, sampai ke mana kecantikannya?
Apa yang ada padanya, ada pada isteri kita di rumah, tidak? Lampu mati sama
saja, kalau ke sana pula kita fikirkan. Betul, tidak?
Dan, itu pun terserah. Dikembalikan kepada… akan diri
masing-masing.
Ertinya, saya tak akan mengupaskan pula kenapa agama Islam
membenarkan laki-laki kahwin dua, tiga, empat. Oleh kerana apa? Wanita
kebanyakkan (berlebih bilangan)! Kalau satu-satu, yang lain ke mana perginya?
Umpamanya ini. Jadi, bagi yang sanggup katanya, boleh dua, bukan?
Tetapi kita tidak membicara soal itu. Soal ilmu pengetahuan kita ini, terutama
yang muda-muda dengan gerak-geri ini, bukan? Yang belum mengetahui, belum dapat
mengenal tadinya, sebelum saya bukakan rahsia sekejap ini, ertinya dengan gerak
ini,
“Cantikkan aku! Cantikkan aku! Cantikkan aku!”
Dengan turut, akan lebih
muda bercahaya kita nampak dilihat.
“Itu siapa? Siapa itu?”
Jadi banyak orang-orang tetarik. Jadi jagalah diri
kita pula, bukan? Jangan sampai mudah tertarik. Jangan sampai mudah terpedaya.
* * *
Dan, ya, bagaimanalah akan saya dapat mengatakannya… sehingga menjadi segala sesuatunya hendaknya,
menjadi rahsia pula pada badan diri kita masing-masing, sehingga menjadi rahsia
pula bagi badan diri kita masing-masing hendaknya, akan rahsia diri sendiri,
rahsia tindak-laku perbuatan kita, rahsia amalan kita, rahsia ilmu kita.
Akan tetapi, untuk berbuat baik itu tersuruh.
Berbuat baik itu tersuruh. Berbuat jahat dilarang!
Terlarang!
Jadi kita kembali kepada pokok-pangkal tadi. Kita
kembali ke pokok-pangkal tadi. Ertinya, ‘perbaikilah keadaanmu, keadaan badan
dirimu dengan apa yang telah ada padamu. Perbaikilah di luar daripada badan
dirimu pun juga dengan apa yang ada padamu.’
Rahsianya untuk baik-membaikkan, memperbaiki, dan
segala-galanya itu letaknya pada rasa yang telah terasa pada hujung jari-jarimu
sendiri masing-masing.
Dengan pecahnya itu rasa, dengan hilangnya itu rasa
yang terasa akan membawa perubahan kepada perasaan seseorang yang kita hadapi.
Bahkan badan diri kita sendiri juga. Jadi, harus dapatlah hendaknya difahami,
bagi yang salah, yang berasa salah atau mungkin salah rasanya selama ini
membawakan cara pengetahuan ini, bukan bergantung kepada rasa yang terasa, melainkan
kepada gerak yang mengerakkan, ertinya tentu ada masanya, ada time-nya, ada waktunya atau sekarang mulai dirobah caranya tadi. Itu
rasa tidak boleh hilang!
Dan cukup pulalah kiranya untuk ini malam. Sambungan dari tadi
malam. Dititik-beratkan sekarang kepada rasa yang terasa. Dengan permulaan kata
tadi, ‘perbaikilah keadaanmu dengan apa yang telah ada padamu, dan perbaikilah
keadaan yang di luar dari badan dirimu sendiri pun juga, dengan apa yang telah
ada padamu.’
Insya-Allah.
Semoga tercipta segala yang dicita-citakan.
Terlaksana dengan mudah, segala yang dilakukan, sebagai tugas kita
umpamanya tugas suci terhadap Tuhan, dan terhadap diri sendiri. Dan jadikanlah
apa yang ada pada badanmu itu menjadi suatu amalanmu dengan kenyataan. Ertinya,
berbuat dan sampai pula turun-temurun hendaknya sampai ke anak cucu di belakang
hari. Insya-Allah.
Jadi, saya kira cukuplah sampai di sini pula penerangan saya
ini. Sebab mungkin banyak pula yang lain-lain yang akan harus dilakukan. Dan
kita sudahi dengan ingat-ingatlah kepadanya. Jangan dia dilupakan. Jangan dia
ditinggalkan, walaupun ke mana engkau berada. Itu pun pula terhadap Tuhan;
ingatlah Dia selalu, supaya Dia selalu pula akan mengingatkan kita.
Dan demikianlah adanya.
Wassalam.
Selesai 20 September, 1975
OMQ TUDM Tanan Merah Jitra, Kedah
.
No comments:
Post a Comment