🌼 Kuliah 9 🌼
Bagan Jermal, Pulau Pinang
17 April, 1974
Ilmu secara mengenal diri
caranya mengupas tadi. Bukan tarekat, tidak pula terikat. Cuma cara, cara
pemecahan tadi, cara pengajian, penggalian sampai dapat mengenal diri sendiri.
Dalam itu sampai dapat
mengambil faedahnya akan rahsia terkandung
padanya, sampai menjadi amalan kami untuk baik-membaikan sesama manusia.
Bukan untuk menyombongkan diri, membesarkan diri segala macam. ‘Ini aku! Ini
kami! Kami yang lebih! Kami yang pintar!’
Tidak! Sebab, apalah ertinya? Kami
hanya satu titisan saja, tapi mungkin satu noktah. Satu noktah, bukan? Tapi mungkin sangat besar
ertinya; diberi kehidupan atau jalannya kehidupan sebagai seorang manusia,
sebagai seorang hamba Allah, sebagai seorang umat Muhammad atau sebagai seorang
manusia biasa dengan ilmunya, dengan rahsianya yang terkandung padanya. Jadi kalau dipertalikan mengenai tarekat, hakikat dan makrifat, bukan kami
orangnya.
Ini
bukan agama, tapi sebagai seorang Islam mempunyai ilmu pengetahuan tenaga ghaib
yang hasil dari pemecahan mengenal,
mengkaji diri sendiri, sebelum mengkaji yang di luar dari diri sendiri.
Jadi, yang kaji diri sendiri mengadakan
satu pemecahan yang menghasilkan pemisahan antara yang lahir dengan yang batin,
antara badan halus dengan badan kasar yang dapat kita merasakannya setelah
terjadi perpisahan-pemisahan tadi. Dan kita berpegang kepada yang halus tadi;
yang ada tapi tidak ada, tidak ada pada kenyataan, tetapi ada dalam rasa.
Di rasa yang terasa ini dipecahkan
rahsianya. Sebelum kita keluar, ke dalam dulu. Yang ada di diri kita ini yang
kita pelajari, yang mahu jadi apa kita? Yang zahirnya sudah kita kenal, yang
batinnya tadi, diri sendiri. Ertinya, rohani kita tadi.
Memang ertinya sulit mengkaji roh. Tidak
dapat mengkaji roh. Tidak mungkin dapat mengenal roh, mengkaji roh. Yang dikaji
yang ada di diri kita, bukan di luar dari diri kita, di luar orang banyak ini. Inilah diri kita dulu, kalau
kita fikirkan telah ada pada kita, bukan?
Dan bukan mengkaji yang di luar. Di situ sampai kita dapat mengenal yang ghaib-ghaib, batin,
rohani. Itu tenaga rohani yang dapat
kita pelajari. Yang dapat sudah pengalaman, yang sudah kita manfaatkan, kita
ambil manfaatnya untuk baik-membaikkan, untuk membaikkan, kelancaran, kemajuannya
ilmu pengetahuan kita ini.
Bahkan, sampai kalau kita mahu mendalami, mendalami, mendalami betul sampai
kita pertalikan kepada yang Maha Besar, Yang Maha Kuasa, Yang Maha Pengasih,
Maha Penyayang; dapat menghubungi kembali antara Dia, Aku, saya, engkau, kamu
yang setitis tadi, yang ‘Aku tiupkan roh-Ku,’ kata-Nya tadi.
Lagi, selama dia telah berada dalam batang
tubuh, hubungan yang putus tadi, setelah kita dapat mengadakan pemisahan satu
dengan yang lain setelah kita dapat menemui jalannya diri kita sendiri di
dalam. Dalam ilmu pengetahuan tadinya di bidang metafizika, metaenergy,
tenaga ghaib, tenaga batin yang berasal dari roh.
Tadinya kami bicara mengenai roh yang telah
menembus alamnya sendiri. Ia langsung menghubungi Yang Maha Pengasih tadi, Yang
Maha Besar, Yang Maha Kuasa, Yang Maha Pencipta, Yang Maha Adil dan
segala-galanya. Kita harus juga dalam hal ini mengadakan eksperimen, mengkaji.
Kita mengkaji dan kita adakan percubaan dan segala-galanya. Sulit?
Pelik, tetapi tak sulit sebenarnya kalau
kita telah tahu. Kalau belum tahu memang sulit dan sangat sulit. Kalau kita tak
tahu, apalagi kalau kita seorangyang beragama, banyaklah… dalam pula, banyak
pula pengetahuan tentang mengenai tauhid, bukan? Ketuhanan? Banyak cabang-cabangnya,
segala-galanya, kemungkinan-kemungkinan yang dapat kita lakukan.
Kita mengambil manfaatnya tadi, yang macam pada
diri kita yang ada sekarang ini, tarafnya sebagai seorang manusia, yang jadinya
kita kenyataannya melalui ibu bapa kita yang
tadi kalau kita kaji cuma hanya dari air yang setitis terus berkembang menjadi
orang pada kita. Kita kaji pula di balik yang setitis ada pula yang setitis,
yang belum lagi menjadi orang pada kita, tetapi seluruh kegiatan kehidupan kita
bergantung padanya.
Dia belum berkembang lagi. Dia ada tetapi
tidak ada dan mustahil tidak ada. Kalau tidak ada dia tak kan berjalan
kehidupan dalam badan diri kita. Jadi makanya, dalam… tempoh-tempoh dalam
risalah saya dan ceramah saya katakan, ertinya dia dikatakan jauh tidak jauh
dekat pun tidak dekat, tetapi antara aku dengan dia, antara dia dengan kita jauh
tak ada antaranya; jauh tak ada batasnya. Satu tidak?
Kalau kita sedari, kita ketahui bahawa ada
kehidupan berjalan dalam badan diri kita masing-masing, kalau secara ilmu yang
zahir saja itu darah mengalir darah putih, titik-titik darah merah sedalam-dalamnya,
ertinya di bidang kerohanian, di bidang kebatinan juga bagaimana darah itu
menitik juga berjalan. Itu bintik-bintik juga, titik-titik, zat-zat,
darah-darah merah dikatakan pada zahir.
Dia complete,
cukup; zat serba zat. Lemah saja, kurang
saja sesuatu, ada saja penyakit ditimpai. Kalau dibilang, bukannya kurang vitamin
E, B dan segala macam. Tetapi kita dalam hal ini, dalam hal ini telah punyai
pengalaman segala macam, tenaga yang sudah lemah segala macam, menerima
cubaan-cubaan hidup dan segala macam, maka di situlah ingatkan tadi, mulailah
sedikit-sedikit kepercayaan mendatang kepada ada yang ghaib yang walaupun tadi secara
mengaji di surau, di langgar percaya kepada yang ghaib dalam rukun iman segala
macam katanya, tetapi belum mengalami itu peristiwa ghaib, belum dapat
mempercayai. Hanya mendengar saja.
Tetapi bagi orang-orang yang telah
mengalami itu peristiwa ghaib, di situ yang tidak percaya jadi percaya. Ingat
caranya bagaimana untuk dapat mengetahuinya lebih mendalam rahsia ghaib.
Dan seperti saya katakan tadi,
bermacam-macam cara orang.
Orang tarekat dengan zikir, zikir, zikir,
zikirnya dan segala macam sampai pagi dan yang lain-lain juga. Tetapi tak makan
oleh akal lagi, tak pecah oleh akal lagi, terus kembali kepada Kekuasan Allah s.w.t.
Tapi macam saya katakan tadi, secara ilmiah
kalau dapat kita menggali, mengkaji, dapat mengadakan pemisahan. Jadi orang tak
dapat menyangkal lagi bahawa pada kita ada rohani ada jasmani atau dalam kata
ilmu pengetahuan ada badan kasar ada badan halusnya. Jadi sampai kita dapat
menemui ke badan halus itu hendaknya, untuk dapat mengkaji mengenalnya
sebenarnya dia.
Macam ini kita lihat cahaya, lampunya ada.
Cahaya, bukan tentu kita harus mengenal lampunya. Dari mana datangnya ini
cahaya, sedangkan di bawah cahayanya sudah terang-menerang? Kita mahu tahu.
Dari mana lampu… mana cahaya lampu ini? Cahaya lampu, di mana lampunya?
Letaknya? Macam ditutup pintu, sama-sekali di dalam ada lampu bercahaya.
Diterbuka sedikit cahaya tadi menembus keluar.
Dalam perkataan lain, memancarnya keluar
apa tidak, sinarnya tadi? Ini sinar yang memancar ini tadi, sinar yang memancar
itu, yang pancaran keluar dari badan diri kami ini umpamanya sekarang segala
macam. Kalau Tuhan izinkan terasa itu, walaupun ditunjuk begini saja umpamanya,
terasa itu tembus, telah memancar. Jadi, pancaran telah keluar macam ini. Ini akan
jadi bahan penyelidik pada kita.
Sebenarnya, ada apa hikmah yang terkandung
padanya? Itu makanya kita mengadakan eksperimen. Apa rasa panaskah? Dinginkah?
Macam manakah? Macam stroom (tenaga elektrik).
“Macam karan,” katanya
Di situ kita dapat menangkap. Jadi yang
perlu sama kita rasa, telah terasa pada kita. Pancaran tadi telah keluar dari
badan diri kita. Jadi, jangan kepada bentuk, kepada rupa, terutama ilmu ghaib ini.
Kalau kepada rupa, kepada bentuk, bukan?
Sangat banyak nanti kemunduran-kemunduran kita untuk melanjutkan penyelidikan.
Sebab apa? Kalau berupa bentuk nanti, jin
besar, hantu-hantu syaitan dan segala
macam, dengan sendirinya manusia kita takut.
Tetapi dengan kepada daya-daya-Nya tadi dia
keluar, apa yang ditakutkan? Soalnya daya terdiri dari kudrat semata-mata. Dan
pada kita ini, kalau kita kembalikan kepada yang Maha Kuasa, kepada Yang Maha
Besar, ini automatik.
Sebab ini telah menjadi kepunyaan
seluruhnya: Lillahi Rabbil alamin. Kudrat iradat-Nya lah yang berlaku. Itu makanya penyerahan apa
yang ada pada kita menjadi kepunyaan- Jangan macam dikatakan, aku ini kepunyaan
si anu, tetapi di mulut saja. Tanda-tanda tak ada buktinya bahawa kita kepunyaan-Nya.
Semua, semua kepunyaan Tuhan, kepunyaan-Nya
semuanya. Tetapi yang dikehendaki-Nya pada kita satu penyerahan. Penyerahan apa
yang ada pada kita ini kepada-Nya?
Supaya apa? Supaya dia dapat bebas
bergerak, tidak? Kalau bebas penyerahan bulat-bulat kepada saya, tentu saya
boleh bikin begini begitu, ya tidak?
“Tetapi ya… saya ini anak murid
Bapak ini, tetapi dibawa secara kita sendiri. Itu tak bisa jadi! Tidak!”
Itu juga dalam pengetahuan kita. Kita
jumpai tenaga ghaib yang ada, bukan? Yang dikehendakinya pada kita penyerahan, penyerahan
dari apa yang ada pada kita. Supaya apa? Dia bebas berbuat, bebas bergerak.
Sampai menjadi kembali hendaknya satu pendirian
kita, bahawa kalau tadinya kita yang dia kita katakan, setelah dapat kita
mengetahui, dia yang menjadi kita. Sampai terbukti hendaknya, bahawa ini adalah
sangkar buat kita, tempat tinggal; rumah tempat kita tinggal.
Ini sebagai seorang berilmu dengan adanya
tenaga ghaib ini, bukan? Di situ kita cuba mempelajarinya, cuba mengadakan percubaan
bagaimana mestinya. Begini bolehkah? Begini jadikah?
Atau bagaimana? Sampai macam saya katakan
tadi, hendaknya betul-betul menjadi kepunyaannya ini semuanya. Hingga
gerak-geri kita semata-mata kerana Allah dan kudrat dan iradat-Nya, dan bagi kita
sebagai seorang manusia biasa, namanya ini gerak automatik.
Automatik, dia sendiri. Diganggu orang,
diganggu syaitan, dia yang menyelesaikannya. Dapat mengerti? Nya – yang si
berasa yang terasa tadi. Dia yang berbuat. Dia yang ke muka segala-galanya. Begitu
daya-daya tadi, kudrat iradat tadi; Kudratullah
tadi. Itu yang kemuka hendaknya.
Tidak kita memikirkan sebagai manusia.
Biasanya, kita biasanya pergi ke kiai
(gelaran bagi ilmu ghaib), pergi ke bomoh itu menuntut ilmu.
Bacalah ini, “Bismi Allah al-Rahman al-Raheem,”
Katanya, bukan? Ya dak? “Hai itu… itu… itu…
itu… itu terkabul dengan barkat kalimah La-ilaha
il-Allah,”
Katanya, “Bikin jimat (azimat) nanti, tanda
ini itu dibungkus.”
Sua (hulur) lima puluh Rupiah.
Kita bukan itu orangnya. Kita orang rohani
setelah kita dapat menemui diri sendiri tadi. Dekat diri tadi, tenaga-tenaga,
daya-daya ghaib yang dapat, yang pancarannya dari masyrik (timur)
ke maghrib (barat), dapat menembus keseluruhan dari sini sampai ke belakang
tembus di situ.
Kalau kita telah meningkat, meningkat,
meningkat terus dalam pengetahuan, dalam pengertian, sampai ertinya kita punyai
zat hayat, zat hidup, atom Tuhan yang akan sanggup mengatasi atom-atom bom
nuklear bikinan manusia.
Yang dapat diperdapat dengan jalan ilmu
pengetahuan kemanusiaan juga hanya dari zat benda, dari benda mati macam nuklear, bom atom sekarang ini. Ini atom Tuhan
ini dapat meruntuhkan. Ini dalam erti sebenarnya, bukan?
Ertinya bertuhan dalam kata
sebenar-benarnya, jangan di mulut saja.
Jadi, walaupun kita memahami bahawa pada
kita ada rohani, ada jasmani, tetapi jangan hendaknya sekadar kita mengetahui
saja. Kita berjasad. Ya, kita ketahui ni. Ni badan kita ini. Kita berohani di mana? Cuba tunjukkan bukti, tandanya memang kita ada mempunyai
rohani.
Bagaimana kebolehannya? Terdiri
dari apa dia?
Oh, difikirkan orang nanti,
kalau bergerak tenaga rohani tentu tenaga tu habis, bukan? Tidak!
Kenapa tidak? Dia penghubung
sendiri kepada Yang Maha Besar. Lain tenaga rohani yang tidak memancar keluar,
bukan? Ya dak?
Yang kita pergunakan dengan hakikat, makrifat.
Hakikatlah kita nama, macam multipisu (?), bukan? Pergunakan tenaga daya tarik,
bukan? Begitu, dua tiga kali kita sudah letih. Ini tidak. Dia bisa mencari jenisnya, sebab
dia telah tembus melalui anggota badan kita dan dapat langsung kita merasakan
melalui jari-jari kita.
Ini. Dengan ilmu ini kita
diajak juga berfikir. Kita diajak juga berusaha. Macam ini kelima jari saja,
apa sebab jadi lima ini pancaran semua, tapi tidak sama dia? Jadi, kita mahu
satu-satu kita fikir. Kalau mahu menurut ini
saja umpamanya, bukan? Ke mana perginya ini? Bagaimananya dia? Ingin kita tahu
pula.
Pusat ibu dikatakan jantung.
Ditunjukkan semua sekali paru-paru segala macam, jantung, hati, limpa, rabu,
empedu. Lima juga atau tidak tali-temalinya? Tetapi hendaknya kita sampai di
satu pengertian, di satu pembawaan, di satu pegangan yang automatik tadi.
Cara penghabisan, biar kita
sendiri tidur, dia sendiri bangun.
* * *
Dan apa sebabnya tempoh-tempoh
kita, di antara kita tempoh-tempoh gagal dalam hidup atau pengubatan? Kesalahan
bukan pada pengetahuan; pada kita masing-masing membawakannya. Bukan pada ilmu.
Kesalahan kita sendiri. Sebab kita, fikiran kita yang membentuk ilmu ini.
“Jangan!” katanya.
Kita teruskan juga. Kita mahu!
Cuba dengan terasa gerak-geri segala macam
turutkan ini. Ini kod ghaib semuanya, yang kita zahir manusia tidak dapat
mengerti. Tapi ini tanya kepada yang ghaib-ghaib yang banyak ini.
“Syrruus... syrruus... syrruus...”
Kod yang kita tak dapat mengerti, kita
paksakan. Kita paksakan juga macam ini. Ilmu tidak salah. Kita yang
membawakannya yang salah. Ertinya, bukan terjadi pada kalian saja. Saya juga!
Saya manusia juga. Tempoh-tempoh malas
datang juga. “Capek jugalah. Besok. Biar saja dulu!”
Itu bisa manusia, tidak?
Tetapi ini, pengetahuan ini, mahunya ilmu
ini.
“Kalau betul-betul macam diterima dari kami
ini Ilmu Tuhan, cuba bukakan itu!” katanya.
Hadapkan hati dan fikiran tadi kepada
Tuhan.
“Bagaimana?” katanya.
Dia yang sendiri yang menyembah Yang Maha
Kuasa tadi, yang kita sebagai orang luar akan merasakan bagaimana rasanya,
kalau kita selama ini sembahyang secara zahir, ‘Allahu-Akbar!’ kita
baca ini.
Cuba dengan ada dia berzahir berbatin ‘Allahu-Akbar!’
Cuba rasakan! Bagaimana sedapnya sembahyang
tadi dalam erti kata yang sebenar-benarnya?
Bukan saya mengatakan yang sudah itu tak
betul. Itu betul. Kenapa tidak?
Tapi yang sedapnya tadi, ertinya baru
sampai di situ, situ pengetahuan kita. Walaupun rohani itu juga dibilangkan sembahyang,
tapi di pasif, tak aktif. Tetapi dengan ini, luar dan dalam, lahir dan batin
kita menyembah Yang Maha Kuasa tadi. Dan di situ pula kita mengadakan.
Automatik dia.
Walaupun kita tidak dapat mengerti kata
kita, tetapi ambillah pedoman ke perasaan di dada kita; sempit, lapang atau
bagaimana. Jadi, automatik dia; kita sebagai orang manusia biasa dengan ilmunya
yang ada pada kita.
Ilmu itu yang menjadi kita. Di mana kita
punya mahu? Itulah adanya benda itu pada kita; secara positif kita dapat
rasakan.
Kalau kita sebagai manusia biasa, dengan ilmunya tenaga ghaib boleh kita paksakan dan
segala-galanya, akan tetapi masih banyak kita akan berasa berkurangan pula.
Tetapi kalau itu, ilmu yang itu yang kita, dalam erti keseluruhannya yang jasad ini tinggal dibawakannya
saja lagi, nggak ada kita membawakan hakikat lagi; ini jantung si anu… ini si
anu… ini… tidak ada lagi. Dia automatic saja.
Orang tuju pada kita, dia automatik juga.
Dengan sendiri, apa yang akan terjadi kita juga tidak tahu. Kepada kita tidak
ada itu disengajakan. Tidak. Sebab kita sudah serba automatik; terjadi dengan sendirinya. Terbaringkah atau
bagaimana, kita tidak mengetahui itu. Kita tidak sengaja.
Kita tidak sengaja. Kita tidak sengaja
melawankan si anu itu. Kita tidak sengaja mendayung si anu itu. Kita tidak sengaja memutus tali
gantung si anu itu. Tidak!
Tetapi kita dalam kedudukan berjaga-jaga
untuk keseluruhannya. Siapa? Yang tadi; dia bersendiri, sebab dia tahu
datangnya dari Yang Maha Mengetahui. Ini! Tetapi yang mana?
Bukan manusia ini dalam pemikiran. Yang dia itu. Yang dia itu. Yang menghidupkan
engkau di dalam itu, sebab ini akan kembali ke Hadirat-Nya. Ini akan
dikembalikan ke asalnya. Yang mana jadi pegangan kita? Yang akan kembali ke
Hadirat-Nya kah atau yang akan kembali
ke asalnya ini?
Yang mana kita? Jadi kalau kita berpegang,
berpatuhkan yang akan kembali ke asalnya iaitu ke tanah, itulah kita itu sebagai orang biasa.
Manusia-manusia biasa juga. Yang bererti, suatu waktu, suatu saat, satu masa,
erti kematian itu akan mendatangi kita.
Akan tetapi kalau itu yang kita,
yang bergerak dengan sendirinya tadi, padanya erti kata mati tak ada. Siang
malam pun tak ada juga. Mungkin dia ini berpindah keluar dari rumah di tempat
kita ini, berpindah kembali ke Hadirat-Nya.
Jadi mahu berpegangan kepada
kebendaan ini? Apa yang itu kita? Cubalah berfikir. Apa kita orangnya yang akan
kembali ke Hadirat-Nya? Atau orang yang akan di hantar ke asalnya? Tentu yang
akan kembali ke Hadirat-Nya. Dikatakan tadi, tidak mungkin kematian ada pada
kita. Kematian pada manusia, pada orang.
* * *
Tetapi, dapatkah kiranya
membayangkan kalau saya katakan, hendak mengenal diri, hendak melihat diri,
kalau hendak melihat diri, bercerminlah ke kaca. Kita tengok kaca. Tu kan
nampak bentuk kita?
Kita tambah, katakan,
“Kalau hendak mengetahui diri, berkacalah ke
cermin.
Kalau hendak melihat diri,
bercerminlah ke kaca.”
Tengok. “Wah! Ini rupa saya.”
Saya katakan, ‘kalau hendak
mengetahui diri berkacalah ke cermin.’
Di mana letaknya perbezaan
kata-kata tadi?
‘Hendak melihat diri
bercerminlah ke kaca.
Hendak mengenal diri, mengetahui
diri, berkacalah ke cermin.’
Sekarang saya bertanya, samakah
dasarnya orang yang bercermin ke kaca tadi, dengan orang yang timbul dari kaca
tadi?
“Cubalah mengerti
dasarnya,” katanya.
Orang yang menghadap ke kaca,
bercermin ke kaca inilah. Kan ini dasarnya, tidak? Tetapi orang dalam kaca
tadi, mana dasarnya?
Samakah ini juga? Kalau dia tentu tidak.
Cermin kata kasarnya, tetapi bagaimana kalau kita
katakan cahaya Nurullah? Sehalus-halusnya, kalau kita memahami. Dihalusi, itu
pulalah ini.
Yang tadi nur. Jadi kalau betul-betul itu,
itu makanya bercahaya-cahaya muka kita, bercahaya-cahaya keseluruhannya tadi.
Itu yang dapat kita mengatakan Nurullah semata-mata.
Itu, ada juga orang yang
bercahaya keningnya, bukan? Lantaran kyusuknya oleh kerana waraknya seorang
ulama, seorang kiai tadi. Tetapi apa yang ada padanya tu tak boleh dia
menurunkan sama orang. Itu susahnya. Kepada anak kandungnya sendiri, paling banyak,
“Zikirlah, amalkanlah ini.”
Pada kami, ini pada kita, ini
kami berikan. Kami berikan. Kami berikan. Kami berikan. Kami bukakan pintu.
Kami tunjukkan jalan.
Kami ajar, tunjuk ajar
semuanya. Tapi dasar tangkap, diri masing-masing yang berlain-lain.
* * *
Ada lagi baru zikrullah diterangkan macam begitu, terus bisa bergerak.
“Kalau saya bisa bergerakkan
orang ini, saya keluar dari sini. Saya pergi ke tempat lain. Duit itu semua,”
katanya.
Ada juga berfikir secara
fikiran hawa nafsu. Ini ilmu akal dipergunakannya untuk mengakali orang, untuk
mengakali duit orang, untuk mengakali segala-galanya. Sewaktu pengalaman sendiri,
kalau sudah bisa bergerak digerakkan, perintahkanlah. “Cepatkan sikit! Ini.
Cepat. Angkat!”
Dimesti terbang. Ini bisa
dikomandokan (diarahkan). “Siap!”
Diberhenti, dia berhenti. Ini orang dibawa ke nafsu.
Sumber duit saja ini, tidak?
Cuba bayangkan; orang
minta apa? Umpamanya pelaris segala macam dagangnya, minta minyak wangi, minyak
itu. Bawa limau, bawa ini, terus dengan ini kasi dalam botol minyak.
Sebagai seorang Islam, siapa tak akan percaya
dengan Dua Kalimah Syahadah? Disuruh pegang sama orang itu.
“Baca Dua Kalimah Syahadah.”
Dia bergerak. Dia berjalan, bukan?
Pasanglah niat. Bikin apa, jadikanlah. Jadi
apa? Minyak senyonyong, ikutlah gerak. Jadi pelaris dagang. Dia jadi. Tetapi
apa tenaga-tenaga ghaib ini kita berikan? Yang kami katakan berpokok kepada Dua Kalimah Syahadah, berasal dari
tangan kita? Kita jadikan terus bagi orang baca Dua Kalimah Syahadah tiga kali,
dia bergerak.
Tinggal niat mahu diapakan. Apa tujuan benda ini? Untuk tangkal dibawa ke badan?
Tenaga-tenaga ghaib tadi yang dari kita tadi?
Maka adalah saya… bilangnya, bukan? Memang
banyak juga saya rahsiakan. Saya tidak bukakan kebolehan-kebolehan ini semuanya.
Sebab apa? Berbahaya. Manusia tetap manusia.
Kalau dipergunakan untuk baik-membaikkan
atau kebaikan, syukur.
Tetapi dia tahu betul.
“Yang kiri,” katanya.
Ya dak? Dia jadi. Kenapa tak jadi? Tetapi
kacau dunia. Kemana-mana pergi mengacau saja kerjanya. Itu susah.
“Sini! Sini! Sini! Sini!”
Apa katanya? Mahu datang dia, ke sini
dipanggil. Cuba! Tak berbahaya itu, kalau anak dara orang?
“Sini! Sini!” katanya.
“Sembah kaki aku!” Dimesti sembah. Percayalah. Kalau saya
buka… sedang tidur ingat dia.
“Mari engkau sini!” Mesti datang dia. Kan bertambah susah dia. Tetapi bukan itu!
Ini Ilmu Tuhan. Kalau kita mengakui Tuhan
itu Maha Suci, pertahankan kesucian-Nya. Jangan sampai jadi kotor. Ini harus
kita mengerti. Dari itu mesti kita tanam di dada kita baik sangka. Jangan buruk
sangka.
Dan juga, pengalaman saya juga, bukan?
Belakang kita begini begitu, begitu,
begitu, orang niat begitu. Datang. Datang berhadapan sama kita. Oleh kerana apa
yang baik tadi yang menanti, segala fikiran yang tadi, yang jahat, apa… tak
sanggup dia mengeluarkan. Tak jadi yang maksud jahat.
Banyak pengalaman. Tapi kalau yang jahat
pula kita tanam, nanti baru dia tahu. Baru dia lihat orang saja,
“Mahu apa?” katanya. Yang jahat pula menanti sebenarnya.
Tapi kalau yang baik, yang menanti itu yang
tak baik, yang lama-lama dia hilang mundur ke belakang. Tinggal yang baik sudah
masuk. Dari itu kita juga tanamlah, utamakanlah berdiri dalam diri tadi
kebaikan tadi. Dan tampunglah segala-galanya dan bagi kita dengan falsafah
ketuhanan; ada kiri, ada kanan. Ini kita tamping semuanya.
Mana yang kiri dengan sendirinya ditolak.
Yang kanan dengan tidak usahkan kata, dengan fikiran kita sebagai seorang manusia
biasa, orang jahat, orang jahat tak perlu, sebab dia lebih tahu datangnya.
Asalnya dari Yang Maha Tahu.
Dunia ini kacaunya lantaran fikiran manusia
atau yang lain-lain, tidak? Orang Kristian pasport mintanya begitu-begitu.
Orang, orang Islam mengatakan begitu. Begitu orang Buddha.
Yang saya ingat, tenaga. Tak ingat untuk
perang. Tak ada fikirannya untuk perang.
“Untuk mengacau tak ada. Itu orang-orang pintar,”
katanya tu.
Menteri, jadi presiden, cara
berfikir dicorak. Satu Negara menurut fikiran pemimpinnya juga. Kita dalam hal
ini, dengan Ilmu Tuhan yang ada pada kita, dengan kebolehan-kebolehannya dapat kita
melakukan satu-satu hakikat dengan rahsianya terahsia pula dulu; gerak. Sebab,
kenyataannya kita satu, sendirian, tetapi di sebalik kenyataan sangat banyak
yang ghaib-ghaib, bukan?
Seluruh, seluruh dunia ini.
* * *
Atau di Pulau Pinang ini, kalau
secara kita ingat kepada anu, dia, automatik dia bergerak. Sama-sekali akan
berlaku, akan terjadi menurut kehendak Tuhan. Bukan kehendak kita. Walaupun penyebapan-penyebapannya
(sebab-sebabnya) macam-macam.
Sebagaimana kelahiran dan
kehadiran kita sebagai seorang manusia ke alam dunia ini, itu menurut kehendak
Yang Maha Kuasa, Yang Maha Pencipta. Cuma kita lupa, ertinya kita juga tidak tahu.
* * *
Pernahkah kita memikirkan,
sewaktu kita dalam rahim ibu, di bumi yang begitu sempit, kenapa kita boleh
hidup? Kenapa kita tidak susah? Pernahkah kita memikirkan ke situ? Kenapa di
dunia yang lebar macam ini kita
mengeluh? Kita kata payah yang begini yang begitu? Di waktu di bumi yang
sempit, cuba kita fikirkan.
Kita ambil sebagai pelajaran.
Di bumi yang sempit kita tak pernah mengeluh, tak pernah menderita, tak pernah
mengatakan sakit dan segala macam. Rahsia apa yang terkandung di bumi yang
sempit ini, tidak? Setelah keluar kita terpancar zahir, dizahirkan menjadi manusia, bahkan di alam yang luas semacam ini lagi kita harus menderita.
Cubalah kita ambilkan sampai secara ilmiah, sampai di mana dapat kita
kaji-mengkaji.
Bagaimana duduk bayi dalam perut ibu? Alangkah kejamnya manusia kalau
tadi tali pusat tadi diputus… tali perhubungan tadi, tidak? Antara kekasih
dengan Yang Mengasihi sudah diputus.
“Uwaaaaaa…”
Terus.
“Uwaaaaaa…”
Seperti orang hilang akal.
“Uwaaaaaa…”
Tapi manusia, dia ketawa.
“Suara telah keluar,” katanya.
Kalau tak menangis?
“Kenapa suara tidak keluar?” katanya.
Kalau kita fikirkan. Tapi itu Fitrah Tuhan.
Memang macam itu; diputus.
Jadi kalau kita secara menurut dalam
pengetahuan, dalam pengertian kebatinan, waktu tali pusat itu diputuskan itu,
bukan?
“Uwaaaaaa…”
Dia seolah-olah meminta itu tali kasih
sayang, tali rezeki, tali-temali yang telah diputuskan tadi, di antara dia dengan
ibunya, bukan? Antara yang dikandung dengan yang mengandung? Tetapi yang ini malaikat membawakan ke atas untuk
anak itu. Ertinya, dalam rahsia.
“Kalau engkau mahu juga, carilah
nanti bila engkau akil baligh, pertemukan
balik tali pusat.”
Hubungan batin tadi telah putus. Di situ
pulalah kalau saya tak salah. Dalam al-Quran pun mengatakan. “Berpegang
teguhlah,”
Katanya, “pada jalan-jalan Allah; pada
tali-tali Allah. Jangan bercerai-berai.”
Di mana tali-temali pada kita?
Yang telah terbuka yang telah terasa. Jikalau tali itu kita pegang, tali itu
yang kita ingat selalu.
“Tali jala-jala Allah,” katanya
orang-orang dulu, bomoh tua-tua dulu. Pengetahuan ‘Aku berdiri dalam jala-jala
Allah,’ katanya.
“Turunku dari Kudratullah. Datangku dari Ayatullah. Tegakku
tidak tergagah. Dudukku tidak terbanding,” katanya. Itu pengajian dulu-dulu
dengan baca-bacaan.
Bagi kita ilmu sekarang, yang tembus
ini tali-temali. Ini kita hubungkan kembali ini. Dipayungi,
ditemu kembali ke tali pusat.
Itu makanya dibawa ke sini. Yang telah bertemu kembali, apa namanya?
Pinang telah balik ke tampuknya.
Sirih telah balik ke gagangnya.
Kita mengingatnya. Itu maka
saya mengatakan dalam sajak saya:
MANA JALANKU?
Ini jalan orang
Jalan kereta
Jalan kapalterbang
Jalan kapal laut
Yang jalan kita ini
Walaupun di mana kita
berada
Di atas kereta api
Di atas kereta
Juga di atas kapal
terbang
Namun jalan kita ini
tak boleh dilupakan.
Insya-Allah. Kalau terjadi apa-apa, ada yang akan
menyelamatkan kita.
* * *
Jadi, kembali ke pokok pangkal tadi. Ertinya mahu
menanya, yang sedikit-sedikit yang ditanya atau
ingin tahu atau bagaimananya telah kami bukakan diri kami sendiri. Bagaimana kami,
amalan kami atau kami pergunakan?
Atau ya… yang kami bukakan ini, kami bentangkan ini, yang kami cuba
dan segala macam? Ertinya, ini bukan agama.
Tapi sebagai seorang Islam, kami… dasar kami Dua Kalimah
Syahadah dengan tenaga batin sendiri yang berasal dalam badan diri
sendiri, tenaga rohani yang dapat menghubungi alam di luar. Lain dari itu,
kecederasan kita untuk dapat menangkap menentukan segala-galanya.
Akan tetapi, ada lagi. Di balik itu lagi,
hasil dari balik itu macam saya katakana tadi, tak termakan lagi secara ilmiah,
bukan? Dengan ilmu akal, betul-betul kembali
kepada Yang Maha Ghaib, Yang Maha Mengetahui, Yang Maha Di Atas Segala-galanya.
Di situ letaknya hak Tuhan tadi, bukan?
Kalau hendak menjadikan, melebihkan
seseorang, meningkatkan kemanusiaan seseorang, ya… apalah… bagaimana saya mengatakan
itu tentu pasti akan terjadi?
Macam kepada cahaya- Nya ini, bukan? Hanya
orang-orang yang dikehendaki-Nya yang boleh sampai kepada cahaya-Nya itu.
Macam saya katakan pepatah orang barat, ‘Banyak jalan
menuju ke rumah, tetapi tapi tidak semuanya akan sampai ke sana.’
Banyak jalan menuju kepada Tuhan, banyak orang
berjalan menuju kepada Tuhan, tetapi
tujuan tadi, mengenal Tuhan, mencari Tuhan atau
apa? Sebab, tak ada kita tuju kita akan sampai juga, bukan? Kalau mati, kan
akan kita sampai ke sana? Menghampiri diri kepada Tuhan.
Tuhan telah mengatakan, ‘Aku paling dekat
kepadamu; lebih dekat dari urat nadimu sendiri.’
Hanya kita yang tak kenal-Nya dengan erti
yang sebenar-benarnya. Jadi kita ini hendaknya ialah peningkatan-peningkatan dalam
pengertian, peningkatan dalam penghidupan, peningkatan-peningkatan dalam
segala-galanya secepat mungkin.
Jangan kita menjadi seorang yang harus
percaya dan mempercayai saja sebagai bertaklik saja, bukan? Kita secepat
mungkin dapat pula hendaknya sampai berdiri sendiri, sampai menemui jalan
sendiri hendaknya.
Kita pelajari biografi orang-orang besar
dulu, alim ulama dulu,segala macam. Syaikh Abdul Qadir Jailani, al-Hallaj dan
segalanya.Kita pelajari caranya; caranya dia sampai ke tingkat wali Allah, tingkat
ke martabat sebegitu. Kita cari pula, bagaimana jalan?
Tempoh-tempoh baju biru itu tak cocok pada
kita, bukan? Kita hendak pakai juga, tidak? Tempoh-tempoh barang moden nggak sesuai
pada kita. Tempoh-tempoh begini saja (dengan bertafakur), kata orang tua dulu,
dia sudah sampai di Mekah, tidak?
Tapi bagaimana kita dengan cara begitu?
Tidak makan di akal? Tapi, kita baca macam Syeikh Saman, bukan? Tarekat
Samaniah yang saya dapat dengar juga mengenai biografinya, sejarahnya, bukan?
Sampai kepada orang yang sangat mempercayai, dalam bahaya seru saja,
“Ya Saman! Ya Saman! Ya Saman!” Ya Saman tiga
kali.
“Pasti!’ katanya,
“Akan selamat bagi yang ikut amalannya,” bukan?
Yang percaya sama dia… yang meyakini.
Tapi, diri saya sendiri telah membaca
sejarahnya begitu… begitu… ya dak?
Pernah terjadi itu sekali, ertinya dengan
tidak sedari, dengan pengetahuan kita yang serba automatik ini. Waktu saya dari
Jakarta naik kereta, bukan? Pergi menuju Bandung. Di Puncak. Situ, terus dikencang
(ditekan pedal minyak) mahu memotong itu… mahu memotong kereta lain mesti
dikencang juga lori. Di saat itulah, “Ya Saman!”
Terus berhenti dua-dua; dan lorinya tak apa-apa. Automatik waktu itu. Hanya sekali saja, terus berhenti. Driver di sana ketawa.
Yang di sini juga ketawa. Ini
yang automatik ini.
Macam si Rahman (Hj Abdul
Rahman Ibrahim), bukan? Pernah juga cerita baru-baru dia naik kereta jalan ke
Kedah.
“Empat kali pusing,” katanya.
Dia begini saja.
“Bertenang… bertenang…
bertenang.”
Sudah pusing-pusing
(berputar-putar ke kiri ke kanan ke depan dan ke belakang) kereta tu.
“Bertenang…” katanya.
Dia juga automatik itu.
“Bertenang…”
Pusing satu kali.
“Bertenang…”
Tiga kali bertenang, berhenti
itu kereta. Tak ada apa-apa yang celaka. Ada cina muatan orang dua tu. Sampai
dia dinamakan sama si cina tu ‘si bertenang.’
“Ajak bapak ‘si bertenang’ ini
pergi Siam!” katanya. “Kasi ole-ole!”
Cuba! Itu automatik. Sampai
dinamakannya ‘bapak bertenang.’
Bapak bertenang katanya si
Rahman (Haji Abdul Rahman Ibrahim) tadi. Ini!
* * *
Seperjalanan kita dalam
kerohanian ini, antara terasa ini, perjalanan malaikat ini, kalau saya boleh
bukakan rahsianya. Dengan secara begini malaikat-malaikat pada melihat ini
semua.
Dia menunggu kod. Ini cuma jadi Kudratulah; Kod Tuhan ini semua.
Jadi, bagi yang telah mengamalkan
pengetahuan saya ini, kan kemungkinan? Macam saya katakan tadi; pernah kita
mengamalkan pengetahuan ini di bidang pengubatan atau lain-lain, tetapi tidak sukses.
Itu kesalahan letaknya bukan pada pengetahuan, melainkan lebih dahulu salahkan
diri kita sendiri.
Sama saya sering terjadi juga itu. Telah
saya katakan saya sering terjadi juga itu.
Tetapi saya kembali minta ampun kepada
Tuhan. Tak puas, sembahyang. Sembahyang. Sembahyang. Sembahyang sampai bebas
kita rasanya. Sebab apa? Masa (Takkan) kita sebagai seorang manusia yang
memohon saja!
“Tuhan, bagikan si anu. Tuhan, bagikan
rezeki. Tuhan…”
Cuba! Kehendak Tuhan bagi pula, tidak?
“Ah! Ini...”
Jangan meminta saja, “Ya Tuhan, panjangkan
rezeki. Ya Tuhan, tambahkan rezeki. Ya Tuhan, panjang umur. Ya Tuhan, baikkan…”
Sampai bosan Tuhan dengan malaikat-Nya
nanti!
“Kamu minta saja!” kata-Nya. “Tuntutan Aku,
tidak?”
Itu kontrol! Sekali-sekali itu perlu. Itu
koreksi ke diri kita. Sebab, macam saya katakan juga, jangan salah faham.
Jangan salah terima pula. Selain dari ilmu, kenyataan ini dan segala ilmu
syariat segala macam itu.
Ada lagi nanti, ada saja orang berkeliaran;
jalan saja, kerjanya apa? Bikin menyakit hati orang saja. Kita terus marah sama
orang itu.
Macam pernah saya ceritakan; saya pernah
pula dapat cerita dalam pengembaraan saya, kan? Seorang orang tua pakai lampu
di tangan. Lampu lentera (lantern
- pelita bercermin) tu. Siang malam dia
jalan. Tiap-tiap orang yang jumpa dilihat mata orang tu dengan lampunya.
Tiap-tiap orang, “Ini!”
Dengan lampu. Siang juga. Tapi manusia tak
mengerti.
“Apa orang tua tu? Gila barangkali?”
katanya.
“Siang hari pakai lampu juga jalan.” Mata
orang dilihatnya.
“Apa itu orang?” katanya.
Padahal apa sebenarnya? Kalau kita mengerti
dalam hidup berkebatinan, seolah-olah,
“Ini Aku! Ini lampu ni, mata kita! Ini Aku!
Lihat Aku sekarang! Engkau ambillah!”
Itu! Tetapi manusia tak mengerti. Sebab
apa? Ya dak? Ada di langgar sana, pengajian di sana sejarah nabi Khidir. Katanya
begini-begitu, sampai berapa banyak orang mahu jumpa nabi Khidir. Katanya tak
ada tulang segala macam. Katanya tak tahu dia muncul sebagai seorang tua dengan
lampu.
Dilihatnya mata orang itu, seolah dia
mengtakan, “Ini Aku! Ini! Ini! Ini! Ini!Ini! Ini Aku ini! Ini!”
Tapi manusia tak mengerti. Tidak.
Begitu juga dengan pengetahuan kita ini.
Dia telah ada bersertamu, tapi fikiran kamu ke sana juga, tidak? Pergunakanlah dia.
Ini satu kesempatan, kebenaran, kebetulan
juga. Ertinya, isi-isinya pengetahuan ini kita kupas, kita buka sekarang. Macam
siang tadi, pernah sama si Bakar (Allahyarham Kapten Bakar), ‘siapa yang datang, saya test.’
“Bagaimana rasanya kalau sekiranya saya tak
datang lagi ke sini? Sanggupkah orang-orang pada berdiri sendiri?”
“Oh! Jangan Pak! Jangan Pak. Jangan Pak.
Saya tidak mahu.”
Saya bilang jangan bergantung kepada saya.
Jadi saya didik, saya tunjukkan jalan. Begitu. Saya bimbing. Saya lepaskan,
berdiri sendiri supaya apa? Supaya bisa tegak berdiri sendiri. Kalau baru baru umpamanya, berpatuhkan kepada diriku. Kalau secara pengetahuan
dulu, menumpang berpegang kepada serban saya untuk masuk syurga.
“Taruhlah. Saya tanggungjawab,”
saya bilang.
Tapi tidak bisa jadi orang
macam saya pula. Kenapa tidak bisa? Cuma cara-cara tadi. Jangan macam tempat
lain. Saya dengar… kan kalau sudah kemasukan sudah lain perasaannya? Seolah
saya, kan bongkok-bongkok. Dan… dan… dan bermacam-macam. Macam apa namanya?
* * *
Pernah saya buka di sini dulu,
bukan? Ibarat kita manusia ini kesempurnaan hidup, kesempurnaan kejadian, diri
kita sendiri membawakannya keluar dan ke dalam; kejadian kita, apa yang ada pada
kita. Ertinya:
Pertama limpah
daripada raja
Kedua waris dari nabi
Ketiga gerak daripada
Allah
Manusia yang ada padanya tiga
macam ini, itu sudah betul-betul sempurna kejadian. Dikatakan sempurna kejadiannya.
Jangan dibilang (dikatakan);
“Kalau macam itu, kita barangkali yang gerak?
Pada Allah, nggak ada. Atau warisan dari nabi.”
Semua ada pada kita, cuma kita
tidak mengenalnya, tidak mengetahuinya. Limpah
daripada raja inilah jasad kita, bukan? Yang limpahan, pancaran, lebihan
dari ibu bapak kita, terus menjadi kita.
Yang waris dari nabi ini apa?
Yang diwarisi? Nabi sama nabi waris-mewariskan
ini jalan. Nggak ada nabi-nabi yang sekolah, tetapi
pintar!
Itulah jalan ‘Ihdina alssirata almustaqeem; tunjukilah!’ katanya, kata nabi Yakub, bukan? Setelah mendapat khabar
dari anak-anaknya bahawa nabi Yusuf diterkam serigala, bukan?
‘Ihdina
alssirata almustaqeem; tunjukilah kami
jalan yang lurus!’
‘Sirata
allatheena anAAamta Aaalayhim; jalan
yang telah ditunjukkan kepada orang-orang dulu, jalan yang
berpetunjuk!’
Cubalah! Maka dapatlah jalan itu diwarisi
nabi Yakub kepada nabi Yusuf. Jalan yang berisi, berpetunjuk yang ditunjukkan
kepada orang-orang dulu;
‘Gghayri almaghdoobi Aaalayhim; yang tidak dimurkai.’ Diwarisi oleh nabi Musa, sampai dia
sombong takbur, tapi Tuhan tidak marah padanya; dia Kalam Allah.
‘Wala alddalleen; dan tidak sesat.’ Nabi yang di-nubuwah diwarisi
pula oleh nabi Isa A.S.. Roh
Kudus. Tidak sesat
‘Ameen.’ Muhammad penutup.
Tapi jangan salah-salah faham. Saya katakan
jalan, jalan, jalan.
Walhasil ada di diri kita masing-masing.
Kalau ketemu (jumpa) itu jalan, macam saya tunjukkan
sekarang, “Wah!” Terus, “Aku ni nabi!” Itu salah! Bukan!
Itu jalan tadi. Kan nabi, rasul tadi,
pangkat, mahligai, pangkat dari Tuhan? Itu jalan tadi. Ibarat keretapi Malaysia ini, keretapi di Indonesia sama saja;
di atas rel, jalan tidak? Itu jalan telah ada, di atas relnya. Keretapi di
India itu juga kan di atas rel dia sudah?
Sudah warisan jalan dia atau tidak? Dan
bagi kita telah menemui itu jalan, itu saya katakan jangan tergelincir pula
mendakwa diri kita nabi.
Macam ada orang dari Medan baru ini, bukan?
Hampir diatenggelam di sini. Bersama tentera, angkatan darat, sudah dapat dikuasainya
tadi. Belakangan (kemudian) baru terbuka belang!
“Apa?”
Dia mendakwakan dirinya imam Mahadi. Habis itu gerak juga, dengan zikir
‘Allah.’ Di Melaka mula bertapak dia. Jeneral Sani dapat sama dia. Sampai dia
dengan helikopter disuruh terbang ke mana-mana; ke kem tentera angkatan darat untuk membawa kereta dia.
Kebetulan Tuhan tak mengizinkan dia. Ditanya tarekat apanya bapak segala macam.
Terdesak dia! Sampai diceritakan imam Mahadi dia segala macam. Semua dihentam.
Belakang keluar pengumuman; ‘Haram. Tak
boleh lagi.’ Tuhan tak mengizinkan. Saya kenal betul sama orang itu di Medan.
Tetapi dalam pengetahuan dia, kita diakuinya.
Pernah Dr. Mohammad Noor mendatangi dia di
Melaka dulu. Ke kem bertanya. Dilepas persoalan itu, kalau kita ketemui, jumpai
jalan yang diwarisi, itu darjat kita, tingkat kita sudah tinggi.
Kalau kita
dapat menemui itu jalan; merasakan dapat berjalan pada jalannya tadi; jalan ‘Ihdina alssirata almustaqeem,’
Katanya jalan ‘Sirata almustaqeem,’
yang lebarnya dalam perasaan hanya sehelai rambut lebih kurang. Kurang lagi
dari sehelai rambut ini. Tetapi jalan itu berisi; isinya mukjizat-mukjizat.
Berkat nubuwah itu diwajibnya.
Jumpa jalan itu, berjalan kita pada
jalannya. Di situ dia automatik, Gerak Allah menyusul. Bukan aku yang
mengerakkan. Bukan kita yang mengerahkan. Tapi kita tak lupa di rel jalan tadi.
Itu menjadi pegangan kita. Itu jalan hidup dan kehidupan diri kita di dalam.
Macam saya omong (bicara) berputar-putar,
berbalik sedikit. Ini saya jaga, supaya
ini nanti jangan nanti mendakwa diri pula jadi nabi pula masing-masing. Tidak
ada ya!
Muhammad khataman nabi (khatam = tamat). Ini hati-hati.
Saya baca buku terekat. Macam-macam katanya
roh manusia ini. Kan yang manusia awam, yang manusia wali, yang manusia itu katanya,
ya? Saya baca di buku saja macam itu, tapi saya bawa ke jalan itu semuanya.
Tuhan mengizin. Insya-Allah.
Berpeganglah di jalan itu yang telah dapat
dirasakan itu. Tempoh-tempoh kami, saya, katakan pancaran. Ikut saja, saya bilang.
Jalan tu jalan yang terasa. Ikut saja. Boleh kita bertanya.
“Ke mana kami, aku, dibawa?”
Dengan sendirinya dia lagi macam itu.
Cubalah.
“Bawalah aku menghadap Tuhan.”
Apa katanya? Cuba! Kan tidak pergi ke atas
langit? Sampai di situ saja. Sangat dekat atau tidak?
“Kembalikanlah keadaanku macam semula.”
Gerak Allah semata-mata.
Jadi kalau saya ceritakan pula ertinya
pengalaman-pengalaman saya umpamanya, akan seolah-olah saya membukakan buah
atau bagaimana? Akan… pernah di waktu zaman pemberontakan di Indonesia, PKI (Partai Komunis Indonesia)
zaman Sukarno, jalan dalam hutan begini saja tangan. Kan menjadi lampu? Cahaya.
Orang keliling saya terus ikut kita, tapi itu tak dibikin-bikin. Automatik.
Bahkan pernah pula saya makan tak bayar.
Bukan saya sengaja. Dalam keadaan susah, bukan? Wangnya sedikit, kita jalan jauh
lagi. Orang makan, saya makan. Cuma, apa kata saya… dia automatik ini. Bila diminta saya bayar, tak
diminta. Tak saya bayar.
Sewa kereta juga begitu.
“Habis selesai kita berangkat, Pak!”
Orang-orang yang mahu ikut sama saya OK,
tunggu. Saya lihat tak ada yang minta kita pergi, ertinya bukan kita
sengajakan. Duit kita kekurangan, jalan masih jauh. Kita jalan kaki itu dalam peperangan, ya dak? Alhamdulillah.
Beratus-ratus kilometer lagi.
Duitnya seratus Rupiah. Cuba fikir, nak
beli rokok?
Tempoh-tempoh kita naik… naik kereta. Naik
kereta kita ramai-ramai. Saya duduk tegak di tengah. Dalam hati, “Kalau
diminta, saya bayar. Tak diminta, tak bayar.”
Mahu berangkat diminta semua sekali. Sama
saya dia tak minta. Apa tak lihat saya atau bagaimana? Tak tahu. Tapi saya
berdiri dalam itu, bukan? Tak minta, sudah. Ya, terima kasih.
Habis itu, dari kereta mahu naik keretapi
lagi, bukan? Ya dak?
Bagaimana ini? Saya dari Pekan Baru jalan
kaki itu… itu… saya mahu pergi stesen di Bukit Tinggi menuju Padang Panjang.
“Nanti hantar, Pak,” katanya.
“Beli tiket? Bagaimana ini sewa? Anu
nanti!”
“Sewa kereta ini,” katanya “tak bayar.”
Belakangan kita pura-pura, “Berapa?”
“Tak usah, Pak. Tak usah.”
Ini. Jadi, berjalan pada jalan-Nya tadi. Tuhan
insya-Allah memberi kemudahan bagi perjalanan kita. Itulah,
tempoh-tempoh tak makan di akal. Tetapi kalau kita halus-halusi pula, bukan?
Telah terjadi itu yang dari dalam keluar
pancaran dikatakan. Kalau sebagai seorang manusia biasa, kita amalkan saja
dengan ayatnya macam telah diberikan;
“Tooliju allayla fee alnnahari
watooliju alnnahara fee allayli watukhriju alhayya mina almayyiti watukhriju almayyita
mina alhayyi watarzuqu man tashao bighayri hisabin.” (3:27)
“Engkau masukkan malam ke dalam
siang dan Engkau masukkan siang ke dalam malam. Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati, dan Engkau keluarkan yang mati dari
yang hidup. Dan Engkau beri rezki siapa yang Engkau kehendaki tanpa hisab
(hitungan).”
Dimasukkan yang malam kepada
siang, siang kepada malam:
Tooliju allayla fee alnnahari
watooliju alnnahara fee allayli.
Didatangkan yang hidup daripada
yang mati, dan yang mati daripada yang hidup:
watukhriju alhayya
mina almayyiti
watukhriju almayyita
mina alhayyi
Untuk itu watarzuqu man tashao bighayri hisabin: rezeki yang tak terduga-duga dibanyaknya
Sekarang saya mahu tanya,
tidakkah kita lakukan itu? Kita masukkan malam kepada siang, siang kepada
malam. Tidakkah kita telah keluarkan yang hidup dalam ini daripada yang mati
ini, tidak?
Dan yang mati ini kembali
kepada yang hidup, tidak? Yang mana yang siang, dan yang mana yang malam pada
kita? Bukankah di dalam itu yang siang terang-benderang? Di alam ini yang
gelap, tidak?
Yang malam? Telah kita lakukan
dengan bergerak ini. Telah keluar masuk. Yang hidup di dalam telah keluar
melalui hujung-hujung jari kita; yang telah terasa, yang telah memancar, kata
tadi.
Itu saja. Satu.
Itu saja kita amalkan. “Tooliju allayla fee alnnahari watooliju
alnnahara fee allayli watukhriju alhayya mina almayyiti watukhriju almayyita
mina alhayyi.”
Insya-Allah. Bukan sia-sia janji Tuhan tadi; watarzuqu man tashao bighayri hisabin. Nantikanlah. Tapi amalkan.
Kita telah lakukan itu.
* * *
Dan begitulah. Ilmu ini cukup luas.
“Mereka bertanya kepada engkau Muhammad
mengenai roh. Jawablah bahawa tidak diberi tahu tentang itu, kecuali hanya
sedikit.” (17:85)
Tetapi kata yang sedikit ini bagi nabi.
Kata sedikit ini bagi kita, kita bawakan ke diri kita. Apa, sedikitkah pula
ertinya bagi kita?
Bukankah dengan ada yang sedikit itu yang
membawa kehidupan bagi badan diri kita? Sedikit namanya itu.
“Mereka bertanya kepada engkau ya Muhammad
mengenai roh,” kata-Nya.
“Jawablah, kecuali hanya sedikit,”
kata-Nya.
Buktinya bagi kita yang sedikit itu
kenyataannya apa? Seluruh badan kita bergantung padanya, tidak? Kalau pergi
yang sedikit itu, bisa mata ini melihat? Bisa kuping (telinga) itu mendengar?
Jadi, ini ilmu pengetahuan memang tanpa
amal. Memang ini minta diamalkan. Yang tadinya kami sendiri yang dikatakan amalan-amalan
diamalkan. Kita bangun tengah malam, kita sembahyang, kita berzikir, kita
berzikir, kita berzikir. Itu namanya kita telah beramal.
Dalam ilmu pengetahuan kita, ini diamalkan.
Dipraktikkan ilmu ini. Itulah menjadi amalan kita siang dan malam. Jangan
disimpan saja! Apalagi kalau kita telah dapat membawakan. Ilmu itulah yang kita.
Dia automatik saja. Sebab, ini ilmu seluruh ini. Bahkan kita dengan ilmu-Nya.
Kalau tadi, permulaan kita dengan ilmu-Nya,
ilmu ghaib dengan tenaga ghaib, dengan pengertian-pengertian kami berikan. Ini
berubah-berubah, sehingga ini ilmu-Nya. Ini jadi orang pada kita. Tak apa lagi.
Ingat sajalah.
“Mahu apa?”
“Sakit, Pak!”
Dia automatik saja.
Akan tetapi, itu tadinya gunanya ada siang, ada malam. Ada malam,
ada siang. Walaupun bagaimana, bagaimana, bagaimana dalamnya, tingginya,
nilainya ilmu kita, namun kemanusiaan
kita tak boleh… tak dapat kita tinggalkan. Jadi, itu jangan!
Pernah pula ada anak buah saya di Indonesia
sampai dia cakap dia sudah berdiri di bidang rohani saja, bukan? Bulan puasa
tinggal di hotel mengubat orang, bukan? Orang datang, sebelum apa… dia duduk,
dia bakar… hisap rokok dulu! Bulan puasa ini! Siang hari, itu!
Sudah mulai meragukan orang, tidak? Bulan
puasa.
Pengajiannya, katanya Dua Kalimah Syahadat.
Dia merokok. Ditanya, samping dijawab pula.
“Wah, saya tak apa. Tak puasa tak apa. Tak
sembahyang tak apa!”
Cuba! Kalau makan diperlu, duit dia perlu,
itu kemanusiaan tadi tak boleh kita tinggalkan. Tak boleh kita lupakan.
Ertinya, banyak bahang kemanusiaan tadi; hidup bermasyarakat, mandi, bersihkan badan,
makan minum. Itu ertinya macam saya katakana
tadi, ada siang ada malamnya.
Jangan siang selalu hari. Ada malam supaya tidur
katanya, dak?
“Itu juga orang rohani,” katanya saya, dak?
Tetapi, dia berasa perut lapar katanya dia
makan. Orang rohani, tidak apa-apa dia; tak perlu makan, minum. Dia bekerja.
Berjalan terus rupanya, tapi dia fikir
hendak mencari duit, katanya.
Hendak mengubat orang, cari duit dak? Fikiran manusia lagi. Malaikat kan tak perlu
duit, tak perlu apa-apa?
Di situ kesalahan pula, saya tekankan.
Walaupun bagaimana, kemanusiaan kita tidak boleh ditinggalkan. Jangan sampai terjadi pula
pengalaman yang sudah tak puasa dia nggak apa, tak sembahyang dia nggak apa,
katanya.
Tapi dia mahu makan, mahu cantik, mahu
bagus. Itu salah!
Tapi itu persoalan engkau dengan Tuhan-mu.
Engkau salah, engkau yang akan dihukum. Jadi kami memberi penerangan, memberi
jalan, menerangkan dan segala-galanya. Ertinya, terhadap Tuhan dalam ertikata
yang sebenarnya, bukan? Lakukan suruh, hentikan tegah.
Saya banyak yang sudah alami; jumpa kiai,
ulama dan segala macam, yang sembahyang, yang tidak sembahyang, yang sembahyang
saja tapi tak pernah ke Jumaat. Ada juga yang tak mandi-mandi.
Tetapi bukan saya terus menyalahkan
seseorang. Saya fikirkan. Saya fikirkan. Saya fikirkan. Saya fikirkan. Itu makanya
saya pernah katakan tadi; pernah saya melihat orang bikin orang marah saja pada
dia. Ada juga itu manusia, tetapi di balik kenyataan itu.
Ada yang tak mandi-mandi, pergi jalan saja.
Tapi kalau mahu menjadi orang dengan ilmu pengetahuan ini, sedapat mungkin
orang yang wajar. Kalau kita berilmu, sebagai orang yang berilmu yang dapat dinilai, dapat dia
hargai dengan kedudukan yang baik dipandang dan segala-galanya.
Di Indonesia banyak kiai-kiai orang
berilmu. Dalam warak terkabul permintaannya, tetapi tinggalnya keluar dari
orang ramai; di kaki gunung, di surau, sendiri. Manusia yang pintar-pintar ilmu
akal, dia datang minta barkahnya terus dia naik pangkat dapat duit.
Tapi si kiai jadi orang? Jadi apa? Cuba
bayangkan. Tidak kiramahnya orang yang ambil. Dia keluar dari masyarakat ramai, sebab apa?
“Menjaga kesucian diri, badan diri,”
katanya. “Mata jangan melihat yang haram. Mulut ini jangan memperkatakan yang
haram. Telinga ini jangan mendengar yang haram. Itu.”
Orang yang pintar, didatanginya kiai itu…
itu… itu… itu… dia minta apa-apa, minta barkah-nya itu. Dibawanya rokok, ditinggalkan duit. Orang percayai itu
antara minta barkahnya saja.
Duduklah di bandar! Kita jadi
orang besar. Pimpin umat. Tunjukkan jalan. Pergunakanlah segala-gala yang
diciptakan di dunia ini untuk manusia, untuk yang tahu. Jangan hendaknya nanti,
“Wah saya pergi ke anu saja. Ini mukjizat segala macam ini!”
Terus keluar dari kota, dari
bandar, bukan? Nanti datang orang lain pergi ke si anu mintak barkat sama dia.
Dikasi jampi, dikasi air kita terus bisa makbul.
Jadi, kita jadi apa? Dunia
orang apa? Apa kita tak boleh mengecap dunia ini?
Tetapi pada jalannya.
Macam saya bilang tadi. Walaupun bengkok ke kiri atau ke kanan
jalan keretapi, tetapi pada
jalannya dia berbelok, bukan?
Pada corner-nya, pada jalannya dia berbelok.
* * *
Dan ya, jadi ilmu ini, jangan
sampai pula hendaknya, apa namanya itu? Seolah-olah dipilih kasih.
Saya dalam hal ini atau kami
dalam hal ini dilebihkan kepada si anu, dikurangkan kepada si anu. Tak ada semua itu suratan,
apa namanya… kecederasan kita menangkapnya pengalaman kita.
Untuk menambah, lebih
meningkat, dan merenungkan, memikirkan dan segala-galanya, membaca buku
perantara biografi orang besar, wali-wali Allah; tingkatannya,
buku-buku ulama yang terkenal, biar orang barat sekalipun.
Kita perlu membaca sejarah; sejarah
orang besar-besar. Bagaimana caranya sampai dia menjadi besar? Iman Shafie, Hambali,
Hanafi segala macam. Kepada ahli-ahli tasawuf, ahli feqah, semua sekali kita ketahui hendaknya sejarah-sejarah. Itu
makanya, kebanyakan orang-orang besar, bukan?
Walaupun katanya orang besar, dulu dua abad tiga
abad yang sudah meninggal dunia, tapi dengan baca bukunya orang besar tadi,
sampai dia bisa mengatakan bahawa guruku adalah si polan. Padahal bukunya saja
dibacanya. Itu perlunya. Di situ! Setelah kita dapat mengenal diri kita sendiri
dan sebagainya, kita pula menentukan, menghitung, menghisab diri sendiri dan sebagainya,
sampai kita mengatakan,
“Hendak ke mana Aku? Mahu apa
Aku? Di mana Aku sekarang berada? Mahu apa? Mahu ke mana?”
Ibarat dalam perjalanan kita
tadi. Kita berjalan. Berjalan. Berjalan. Kalau sudah jauh berjalan, kita
kembali lagi ke pangkalan, ke titik tolak semula. Jangan terus saja berjalan
lekas sampai.
Nanti nggak balik lagi! Kita
kembali, sebab dalam Ilmu Tuhan, dalam ilmu kebatinan, dalam ilmu kebatinan,
ilmu yang benar, ilmu yang betul.
* * *
Dan, pernah kebelakangan
(akhir-akhir) ini, bukan? Di Indonesia timbul satu pertanyaan… boleh dipercaya,
boleh tidak dipercaya. Ertinya, nasib seseorang ini sebelum terjadi dapatkah dirobah?
Bolehkah dirobah? Cuba!
Padahal ini suratan, nasib, takdir,
janji, ketentuan dari Tuhan, katanya, tidak? Kan dengan ilmu pengetahuan ini,
telah mendalam praktikal, telah banyak segala macam, timbul persoalan di antara
kami? Dapatkah nasib seseorang ini, suratan seseorang ini bolehkah dirobah?
Sebelum terjadi? Cubalah bayangkan itu.
Saya katakan boleh dipercayai, boleh tidak dipercayai. Didengar saja. Sampai
cari-cari buku.
Dapat, bukan?
Kami, menjadi
kesimpulan pula; boleh dirobah.
Kenapa tidak? Sebab bagi orang ahli kebatinan,
tiap-tiap sesuatu sebelum terjadi bayangan sudah ada terlebih
dahulu. Itu suratan, bukan? Ibarat air bah, sebelum dia banjir, bukan? Kita
bisa bikin saluran lain atau tidak, supaya jangan
terjadi banjir? Tetapi kalau sudah menjadi banjir tidak bisa dibendung lagi.
Itu suratan, yang tadinya.
Ahli falaq, ahli nujum mengatakan, “Umur sekian bapak itu… itu. Malam
itu… itu… itu akan dapat kecelakaan segala macam.”
Apa betul, tak betul? Kita tenang kembali.
Cuba lihat lagi.
“Ini lain lagi tulisan,” katanya.
Itu! Ini rahsia peribadi sendiri, hendaknya.
Kalau dibawa ke umum, itu mesti nanti ajaran kami pula salah. Sedangkan
suratan, nasib, takdir, janji ketentuan dari Tuhan tak dapat di robah-robah lagi. Itu sulit tetapi ini yang saya
katakan pengalaman kami.
Pernah saya juga tahun enam puluh berapa,
tujuh puluh apa di Singapura, didatangi
dua orang juga. Orang dua. Entah dari mana datangnya. Malaikat, manusia nggak
tahu saya. Didatangi di Jalan Keladi. Dia tanya itu saja cuma.
“Saya mahu tanya, Pak.”
“Apa?”
“Saya tahu Bapak ilmu tauhid tinggi.
Sekarang saya mahu tanya, bapak hanya jawab ‘ya’ atau ‘tidak’ saja. Nasib
manusia bisa dirobah atau tidak?”
Cuma itu juga. Tak ingat tu, saya bilang
(kata), “Boleh.”
Terus dia salam, dia pergi. Cocok (tepat,
setuju). Dia terus pergi saja.
Buat kita ini ertinya saya mengatakan apa
yang telah terjadi, bukan? Macam saya katakan tadi, terima boleh, maka fikiran tidak…
tidak apa. Tapi bagi diri saya sendiri, pernahkah mendengar orang?
“Cuba lihat. Periksa badan
saya, Pak,” katanya.
“Kalau ada yang sial sama saya.
Kenapa begitu… begitu… begitu tidak dapat tidak jadi? Barangkali ada yang tak
baik pada badan diri saya.”
Itu suratan badan, bukan? Sebab
apa terjadi bagi badan diri, menurut suratan? Malaikat kiri kanan yang menjaga.
Suratannya pukul tiga dapat kecelakaan, bukan? Itu mereka tinggal menolak saja.
Tetapi surat tadi bertukar, tentu tak jadi. Jadi, sekiranya dapat pula kita menanggalkan
yang tidak baik di badan ini, biar saja dulu ertinya yang automatik ini yang
merobah. Jangan pula salah pengertian.
“Kalau begitu, orang yang baik
itu kita bisa bikin jahat.”
Itu fikiran yang tidak baik
namanya, dibawakan. Itu dihisab, diperhitungkan.
* * *
Tapi fahamilah. Pegang betullah
ilmu pengetahuan ini. Jadikanlah dia seluruh anggotamu menjadinya dalam erti keseluruhannya,
sampai bawaannya serba automatik tadi.
Kepadanya dikatakan tadi, kan
ada jalan? Jalan warisan yang berisi; isinya mukjizat-mukjizat. Ilmu pengetahuan ini dengan pergerakan segala macam ini, datang
persoalan orang tanya, bukan?
Oleh kerana jalan yang warisi
ini, yang kita warisi sekarang, di situlah keluar jawapan dengan automatik. Yang
pelik-pelik dari ilmu akal, “Bagaimana ini?”
Tetapi di saat waktu itu kita
dengan ilmu kita timbul saja itu jawab. Itulah automatik. Sampai telah terjadi,
kita berfikir, “Bagaimana saya boleh jawab tadi tu? Siapa yang menjawab?”
Adalah ini [kedua belah tapak tangan terbuka] ibarat
kitab, bukan?
“Kitabullah,” katanya.
Kalau pengetahuan orang dulu, tinggal,
orang tinggal membukai saja. Bila kita telah terbuka, bacalah. Orang tinggal
membaca ini, tinggal berjalan. Kan macam-macam nampak? Bukan hati? Paru paru saya yang akan nampak, tidak?
“Kitabullah… kalau jadi
Kitabullah… biarlah.”
Ada pula saya dengar orang mengatakan,
ertinya, “Ilmu ini betul, tetapi dari dulu-dulu lagi, di zaman sebelum nabi Muhammad,”
katanya.
“Tetapi setelah nabi Muhammad,” katanya,
“Lahir dan menjadi rasul, itu ilmu tak
dipakai lagi,” jawab orang.
Seseorang yang menanyakan kepada seorang
ulama. Ulama ini kan mempunyai pendapat masing-masing? Bagaimana kalau saya
mengatakan, bahawa adalah isi Quran tadi kesimpulan dari… kesimpulan semenjak
dari Taurat… semenjak dari Zabur, Taurat, Injil? Dan Quran, kenapa ilmu sebelum
itu masih kita batalkan?
Dalam Quran itu kan kesimpulan isi,
semenjak dari Zabur sambung ke Taurat, terus ke Injil sampai menjadi Quran.
Kalau tidak, Quran tidak mengakui Nabi Esa, tak mengaku Nabi Musa, tidak
mengakui Nabi Daud. Dan pernah pula saya mendapat tahu dari orang-orang yang
dalam juga, bahawa ilmu ini adanya di zaman, di masa Nabi Muhammad serta
sahabat.
“Memang ilmu ini sangat tinggi,
dan dalam, dan pelik,” katanya.
“Kalau kurang hati-hati, bisa
jadi gila,” katanya.
Itu betul juga. Kenapa tidak? Tetapi kalau
sudah tahu caranya membawakannya, yang
gila tak bisa jadi gila dia bikin. Tetapi bisa jadi gila oleh kerana dibawakan.
Ini tak boleh diganggu-gugat; alat penerima, alat pengirim, mempunyai
sangkut-paut urat-urat saraf segala-galanya ini.
Kalau di segi alam Akbar, alam besar, ini hak Tuhan, sebab ini paling
tertinggi yang tak boleh diganggu-gugat. Manusia dengan ilmunya ini, gerak-geri
segala macam dibawakan ke sini (fikiran) terbakar dia! Panas itu. Itu!
Macam-macam, bukan? Sampai
terjadi yang tidak baik, yang tidak diingin. Kebanyakan pula ahl i tarekat,
“Allah. Allah. Allah. Allah. Allah.”
Sampai pintu, hijab terbuka katanya. Ada yang kuat, ada yang tidak kuat. Itu.
Kebanyakan juga ada yang sampai gila. Orang banyak mengatakan gila, tetapi
tidak gila. Kalau gila, gila Tuhan
sampai lupa ke kemanusiaannya.
Itu dibilang (dikatakan),
“Jangan lupa. Jangan tinggalkan kemanusian kita.”
Macam kita baca sejarahnya
al-Hallaj, bukan?
“Ana al-Haq,” katanya.
Pengajian begitu, lantaran
Allah semata-mata. Allah. Allah. Allah. Allah. Allah semuanya ini. Ana al-Haq. Aku-lah Kebenaran. Aku-lah Tuhan. Sampai dihukum
gantung dia, bukan? Di situ!
Tetapi dipertahankan hak dia
tadi. Oleh kerana satu jurusan saja, ke sana fikirannya.
“Allah! Allah! Allah! Allah!
Allah! Allah! Allah!” Kita tidak kehendaki sampai ke situ. Tidak!
Ilmunya, itu saja. Macam saya katakan,
jauh tak ada antara dekat tak ada batas. Tapi satu, tidak?
Dan begitulah.
* * *
Rupanya hari sudah malam pula.
Malam ini, saya sendiri tadi dengan fikiran saya, dengan akal saya, apalah saya hendak buat
malam ini? Saya lihat orang begitu ramai, bukan? Hingga nggak nampak jalan, apa saya harus gerakkan orang, atau bagaimana?
Tahu-tahu jadi macam ini, kuliah macam ini,
sekarang kuliah macam ini. Tapi yang saya berikan, yang saya bukakan,
pengalaman yang ada pada saya segala macam.
Kalau orang dulu-dulu dia punyai ilmu tak
mahu dibukakan!
Selesai pada 13 Mei 2003
Di rumah kami
180, Jalan Mewah 5, Taman Mewah II, LUNAS, Kedah.
No comments:
Post a Comment